Att vara chef och ledare är inte samma sak. Chef är något som står på visitkortet och något man blir tilldelad. Ledare är något man är.
Det finns en uppsjö av chefsstilar, chefscoacher, chefsutbildningar osv, men det man måste komma ihåg är att chefen är den som sätter stilen och värderingarna för företaget på gott och ont. Det är viktigt att chefen för att företag visar ett stort engagemang och förstår vad rollen betyder för de anställda.
Finn den ledarstil som passar bäst ihop med dig och din personal – ansträng dig för att hitta rätt och var konsekvent – här på vår blogg kan du läsa om olika ledastilar samt hur du applicerar dessa.
Visa förtroende för dina anställda, visa att du litar på dem både i förhållande till arbetstid och arbetsuppgifter men även relaterat ansvar. Låt dem ta mer ansvar och utvecklas på sin arbetsplats och i sina roller.
Ta konflikter som något positivt – det är något som kommer upp till ytan och kan kanske vara lösningen på ett problem? Det är viktigt att en chef inte är konflikträdd.
Motivera mera! Det är viktigt att alla anställda motiveras på det sätt som passar dem och det ligger i en chefs roll att veta hur detta göra på bästa sätt. Har du en motiverad personalstyrka så kommer du långt.
Kommunicera mera! Ifall alla vet vart tåget är på väg så är de mer benägna att hoppa på, och om de vet när tåget åker i en uppförsbacke så är de mer benägna att knuffa på – kommunikation är essentiellt för de anställda. Både när det går bra och när det går dåligt. Som chef är det viktigt att du är tydlig med mål, visioner och strategi.
Resultat – allt som händer på företaget är en reflektion av cheferna. Trivs de anställda eller byter de jobb? Är det mycket skratt på kontoret eller bråk? När det sker en förändring möts denna positivt eller negativt?
Sist men inte minst – en bra chef har både självkänsla och självförtroende och är bekväm i sin roll som ledare.
/Jenny, roi:recruit