Om syftet med telefonsamtalet är att bli minnesvärd i rekryterarens medvetande är det viktigt att man som sökande är tydlig med hur man passar in på vad som söks.
Det är ju detta som rekryterare har som utgångspunkt – hur väl matchar denna person det som företaget efterfrågar?
Överlag upplever Ana-Garbriela Acosta att man som sökande ofta är fokuserad på sig själv och sin historik men glömmer att tänka på sin framtid på den specifika tjänsten. Detta kan ta sig uttryck genom att man som sökande ringer och exalterat berättar om allt som man gjort tidigare och är stolt över.
“Självklart ska man vara stolt och glad för vad man har uträttat, men ens historik är inte det enda som är intressant. Det är därför väldigt bra att tänka på hur ens kompetenser och erfarenheter kan appliceras i framtiden och på den aktuella tjänsten specifikt”, säger Ana-Gabriela.
Hon tror man som sökande ofta gör så för att man glömmer att se på sitt budskap ur mottagarens perspektiv, alltså vad är intressant för dem att veta och är det verkligen samma sak som de saker som jag är stolt över att berätta om? Lär hela artikeln på DagensPS