En undersökning i vårt eget HR nätverk visar att över 60% anser att samspelet mellan HR och Marknad är viktigt. Under hösten kommer vi därför att ha det som tema i våra HRFORUM grupper.
I dagens alltmer hårda konkurrens om kundernas lojalitet har man knappast råd att inte satsa på företagets mest värdefulla tillgång – medarbetarna. Ett tydligt Employer brand gör företaget attraktivt för kompetenta kandidater och ser till att duktig personal stannar. Det som däremot ofta missas är att säkra att varumärket och arbetsgivarvarumärket är synkade så att de möter varandra och pratar samma språk, det skapar ofta förvirring och otydlighet. Därför är det viktigt att det finns ett samband i kommunikationen mot potentiella kunder och potentiella kandidater samt mot existerande kunder och medarbetare.
Om HR och Marknad tar varandra i hand och sätter gemensamma måltal, gör upp planer för hur de ska kommuniceras och följas upp så får man garanterat stolta och engagerade medarbetare som vet vad som ska säljas och hur det ska säljas och då får man nöjda och lojala kunder. Samtidigt så stärker man upp organisationen inifrån och skapar synergieffekter som gynnar organisationen både på kort och lång sikt.
Om man söker på vad som tidigare skrivits i ämnet så konstaterar man snabbt att det mesta som är läsvärt är ett par år gammalt. Det känns konstigt att inte debatten är livligare med tanke på hur viktigt ämnet är. Förhoppningsvis får vi nytt inspirerande material efter våra träffar i höst.
För den som inte vill vänta så kan jag rekommendera att gå in och titta på IKEA som tre år i rad vunnit pris i världens största Employer branding-undersökning. Jag har själv haft förmånen att få besöka deras nya kontor i Malmö – Hubbult – och det är riktigt inspirerande även som besökare att se hur tydligt de kommunicerar vad de gjort, vilka mål som är uppsatta och hur de firar sina framgångar. Källa
Har du frågor eller funderingar är du varmt, välkommen att kontakta oss på 0770 110 177 eller på info@roirekrytering.se!