På senare år har mångfaldsfrågor hamnat allt högre upp på agendan på många företag. Att betrakta mångfald som en strategisk ledningsfråga som kan bidra till ökad lönsamhet, bland annat genom att integreras i CSR-arbetet, blir allt mer självklart i många organisationer. De kommande åren kommer utvecklingen att accelerera. Det tror Maja Mutsson, organisationsutvecklare med inriktning på Diversity & Change Management.
–Jag hjälper organisationer att ta fram en strategi och hitta de interna drivkrafterna till varför mångfaldsarbete är viktig för just deras organisation. Undersökningar visar att strategiskt mångfalds- och inkluderingsarbete är värdeskapande och har direkt påverkan på resultat och affärsnytta samt stärker företagets förtroendekapital och arbetsgivarvarumärke. Det finns t.ex. tydliga kopplingar mellan ett företags mångfaldsstrategier och förmågan att attrahera och behålla talanger, säger Maja Mutsson, som är management konsult på Danji.
Hittills har svenska företags CSR-arbete i mångt och mycket fokuserat på miljömässig hållbarhet. Numera integreras även social hållbarhet. En trend är att större företag anställer samhällsansvarschefer. Det har exempelvis Orkla Foods och Skanska gjort.
–2017 träder ett nytt EU-direktiv i kraft. Direktivet innebär att det blir obligatoriskt för samtliga börsnoterade bolag -men även för underleverantörerna -att redovisa för aktiva åtgärder när det gäller bl.a. att få ökad mångfald i ledningsgrupper och styrelser. Det kommer att bli en stark drivande kraft för framtidens CSR- och mångfaldsarbete, säger Maja Mutsson.
Maja har arbetat med Diversity & Change Management i mer än tio år och har bland annat
drivit ett rekryteringsföretag med fokus på kandidater med internationella meriter samt varit vd på Mine, Sveriges största nätverk av mångfaldssmarta organisationer. Idag är hon är managing partner på Danji, ett företag vars mission är ”changing the way the world works”.
– Mitt arbete som konsult går ut på att få företagsledare att förstå vad det kostar om man inte arbetar strategiskt och aktivt med de här frågorna här och nu. En utmaning är att många företag har förlagt ansvaret för mångfaldsfrågor till HR-avdelningen, som ofta saknar mandat att fatta formella beslut och driva genom det omfattande förändringsarbetet som mångfaldsutveckling handlar om. För att få verklig utväxling på sitt arbete samt uppnå de mål man har satt upp så bör företag istället placera frågan på ledningen och styrelsens bord, eftersom mångfald är ett affärsområde och inte enbart en fråga om huruvida vi diskriminerar eller inte i rekryteringsprocesser eller en fråga om representation. Det räcker inte att en eller ett par eldsjälar driver mångfaldsfrågan, det är varken trovärdigt, lönsamt eller hållbart. ”Make it real or lose your authenticity”, är Majas råd till alla chefer och företagsledare.
Vill du komma i kontakta med Maja så besök gärna Danjis hemsida www.danji.se annars är du välkommen att kontakta Jenny Sandén på jenny.sanden@roirekrytering.se