Varje år utser en jury finalisterna till Årets HRPROFIL. Jurymedlemmarna är särskilt utvalda för deras kompetens inom HR och erfarenhet av att leda verksamheter. Juryns uppdrag är att hitta kandidater som på något sätt profilerat sig inom de satta kriterierna.
Utöver de tre fasta och återkommande kriterierna affärsförståelse, HR-kunnande, nytänkande och driv, så tillkommer det varje år ett nytt kriterie. Det nya kriteriet genomsyrar innehållet på HRFORUM AllStar och i år är detta kriterie Employer Branding och ledarskap.
– Vad betyder Employer Branding för dig och varför tror du man kopplar ihop detta med ledarskap?
Employer Branding är liktydigt med hur ett företag positionerar sig och verksamheten mot potentiellt anställda, omvärlden, kunder och konkurrenter. Det är en betydande faktor när det gäller att nå framgång i alla dessa relationer. Det viktiga är att det ”Brand” man presenterar bottnar i både ord, handling och produkter annars eroderar positionen fort. Ur alla aspekter är detta en ledarskapsfråga som ofta drivs av HR och kommunikationsansvariga tillsammans inom högsta ledningen av en organisationen.
– Jag har förstått att ni har fått fram tre kandidater. Hur var det att hitta rätt finalister i år?
Vi fokuserade på att hitta kandidater som på olika sätt har arbetat med Employer Branding och utmärkt sig på något sätt. Det gjorde urvalsarbetet lite lättare än tidigare år då det fjärde kriteriet varit lite mer allomfattande. Vi har tre mycket kompetenta och värdiga finalister, som faktiskt är vinnare alla tre, även om en blir den slutliga vinnaren.
– Hur ser urvalsprocessen ut för att hitta Årets HRprofilSkåne?
Ett stort antal kandidater har genererats från nomineringar och andra källor. Tio kandidater tog vi först ner till fem som vi jobbat igenom med referenser och genomförde även analys av de verksamheter de jobbar i. Slutligen har vi gått djupare med tre kandidater som vi träffat och intervjuat och vi har även pratat med chefer. På HRFORUM AllStar den 3 oktober presenterar vi kandidaterna och den slutliga vinnaren.
Magnus Dalström, juryordförande
Magnus Dalström har en gedigen bakgrund inom strategisk HR som Globalt ansvarig för HR på Tetra Pak och Tetra Laval Group. Magnus har även flerårig erfarenhet av styrelsearbete, ledarskap och teamutveckling.
Lena Wessner
Lena Wessner, Senior Vice President HR & Sustainability på Inwido AB, har erfarenhet från olika branscher som Inwido, Sony Ericsson, EON, Bona, Akzo mm. I dessa bolag har Lena haft olika ledande befattningar som inkluderat både HR, ekonomi och hållbarhetsfrågor. Lena Wessners styrka ligger i hennes förmåga att koppla ihop HR med affärsnytta ur ett såväl operativt som strategiskt perspektiv. Lenas erfarenhet av att sitta i internationella ledningsgrupper och koncernledningar har bidragit till hennes möjlighet att påverka inom såväl HR som i andra frågor och har gett henne en bred affärsförståelse.
Ulrika Dieroff
Ulrika Dieroffs styrka ligger inom kommunikation och nätverk kopplat till organisationens utveckling och affärsnytta. Ulrika arbetar i dag som ansvarig för kommersiella verksamheter på Handelskammaren. Ulrikas erfarenhet och fokus ligger inom försäljning och Ulrika har suttit i AllStar juryn sedan start.
Camilla Benckert, Årets HRprofil 2017
Camilla är fjolårets vinnare av Årets HRprofil och får därför möjligheten att sitta med i juryn för 2018. Camilla har bland annat arbetat som HR Manager på Kockums Ubåtsdivision och återvände därefter till Procordia, numera heter Orkla Foods Sverige AB. Nu senast har Camilla valt att ta steget vidare för att driva det egna företaget, Klivo AB, med fokus på individ-, grupp- och ledarutveckling. Som fjolårets vinnare får Camilla även möjligheten att presentera vinnaren 2018.
Klicka här för att läsa om finalisterna och HRFORUM AllStar.