Förra HR:forum fick vi besök från Nyckeltalsinstitutet och ämnet var just nyckeltal.
Vi diskuterade hur nyckeltal kan användas kring en rad olika frågor inom HR. Vi tog utgångspunkt i att medarbetarna är den viktigaste resursen och avgörande för hur verksamheten går. Alla vill vara en attraktiv arbetsgivare och det är lämpligt att använda sig av nyckeltal och KPI:er för att mäta hur och om företaget lever upp till de fina rader som ofta står på hemsidan om vilken bra arbetsgivare man är.
Det är sällan bra att mäta allt möjligt, enligt nyckeltalsinstitutet. Det är bättre att fokusera sin kraft till att mäta det som verkligen är relevant för verksamheten och att vara klar över hur samt varför man mäter det man väljer att mäta. Fina rapporter med en massa siffror kan se bra ut, men saknar värde om det inte utförs något arbete utifrån det siffrorna står för. Frågan kring likabehandling kom också upp – vad får/bör/ska mätas?
Gällande personalomsättning är det relevant att veta vad som är sunt för den specifika branschen och verksamheten, det går omöjligt att jämföra vitt skilda företag och säga att det är bra eller dåligt med en viss personalomsättning. Lär dig vad din organisation mår bra av att ha för nyckeltal kring personalomsättning och sträva dit.
Sammanfattningsvis kan det verka svårare än det behöver vara med nyckeltal, det är viktigt att bryta ner det och göra en analys av den organisation du är i. Vad är viktigt för oss att mäta? Är det relevant att veta hur många annonsvisningar vi har på annonserna eller är det endast relevant att se hur många specifika kandidater som uppfyllde kraven? Mät då det som är viktigt och anpassa sedan arbetet framåt utifrån resultatet, mät igen och se om arbetet gav goda resultat. Vad innebär ”att vara en attraktiv arbetsgivare”? Hur kan vi sätta siffror på de sakerna? Ex. kompetensutveckling, lön, hälsa…
/Emelie
roi:recruit