Föreläsare på senaste HR-Forum var Erik Bergström, partner på kommunikationsbyrån Bigfish Communications, som pratade om employer branding ur ett lite annorlunda perspektiv. Från grundläggande historiska drivkrafter till praktisk tillämpning.
–Min föreläsning tog sitt avstamp i människans ursprung och vilka faktorer som gjort oss framgångsrika; vår förmåga att samarbeta, anpassa oss till olika miljöer och kommunicera med varandra. Kommunikation är en avgörande framgångsfaktor i vår evolutionära process och något vi ständigt utvecklat som art. Just nu befinner vi oss dessutom i en närmast revolutionär fas genom att vi fått Internet som verktyg, säger Erik Bergström.
Han betraktar employer branding som en kommunikationsdriven process, sprungen ur affärens behov av allt mer växlande kompetens och med gemensamt ägarskap mellan HR och kommunikation.
–Employer branding påminner i mångt och mycket om en säljprocess, som ju handlar om att konvertera målgruppen till nöjda och lojala kunder och ambassadörer, från attraktion, via rekrytering till nöjda medarbetare som stannar lagom länge. Det är en sammanhängande process, eller medarbetarresa säger Erik Bergström.
Employer branding handlar alltså i grund och botten om att rekrytera rätt medarbetare och därefter se till att de blir produktiva och stannar kvar på företaget. För att lyckas med det krävs att arbetsgivaren har ett sant och värderingsstyrt erbjudande gentemot sina medarbetare, och då gäller det såväl presumtiva som befintliga. Det är enda chansen att skilja sig från sina konkurrenter och lyckas behålla sina medarbetare. Dessutom bygger det på nära samverkan mellan olika delar av organisationen. Employer branding är ett uppdrags som ägs av HR med som utförs med kommunikativa verktyg, säger Erik Bergström.
–Den sista delen av föreläsningen utgick i mångt och mycket från deltagarnas egna frågeställningar kring employer branding, exempelvis hur man bör agera för att konvertera en individ från att inte alls känna till arbetsgivaren till en lojal medarbetare som gärna rekommenderar er till andra eller hur man på bästa sätt arbetar målstyrt och digitalt, säger han.
Vill du komma i kontakt med Erik?
Erik Bergström
Bigfish Communications AB
Mobil: +46 708 723 960
Epost: erik.bergstrom@bigfishcommunications.se
Har du frågor eller funderingar angående HRFORUM är du varmt välkommen att höra av dig till mig på jenny.sanden@roirekrytering.se