Nu har vi haft vårt uppskattade HR:forum. Vid två tillfällen har HR-chefer träffats och temat har varit sociala medier internt och externt. Vi gästades av konsulten Stefan Hult.
Vi startade med ett internt fokus där vi ställde frågan om ett internt kommunikationsverktyg kan lösa problematiken med att ständigt få samma frågor gång på gång. Går det att förändra beteendet internt till att själva söka och dela information via ett socialt verktyg?
Viktigt att tänka på;
Exempel på sociala verktyg som nämndes;
LinkedIn, Facebook, Twitter, Google och Yammer. Hootsuite och Flipboard är exempel på appar som förenar flera sociala medier.
En annan intressant tanke som kom upp var hur det här går att använda vid rekrytering. Ingen äger längre personer eller nätverk på samma sätt som förut. Vi pratade en hel del om hur LinkedIn fungerar och hur du som HR-ansvarig kan söka efter kandidater på ett enkelt sätt och även nå personer som inte söker jobb aktivt.
När det kommer till extern kommunikation är det åter igen viktigt att tänka stort. Sociala medier är ett komplement och det som kommuniceras där är en del av företags strategi. Det kan vara bra att ställa sig frågor som; Vilka forum passar oss bäst, vilka vill vi komma i kontakt med och var är de mest aktiva? Hur kan vi proaktivt arbeta med att bygga vårt arbetsgivarvarumärke genom sociala medier?
Att få engagerade medarbetare som lätt hittar och delar den information de söker eller redan har är inte enkelt, men med hjälp av de verktyg som finns går det att börja någonstans för att senare växla upp.
/Emelie
roi:recruit