På årets sista HRFORUM föreläste Erik Bergström från kommunikationsbyrån Bigfish Communications kring hur och varför marknad, kommunikation och HR i en organisation bör etablera ett långsiktigt samarbete med fokus på Employer Branding.
–Det saknas ofta både en tydlig grund och struktur för organisationsöverskridande samarbete mellan HR, kommunikation och marknad när det kommer till Employer Branding. Jag talade bland annat om vikten av att dessa tre delar har en gemensam bild av såväl mål som scope. Employer Branding faller som regel inom HR’s ansvarsområde men kräver att man arbetar med en verktygslåda som till stora delar består av kommunikation. Det ställer HR-avdelningen inför utmaningar som de ofta inte är rustade för och därför inte känner sig helt bekväma med. Det är därför viktigt att de etablerar samarbete med kommunikationsavdelningen. Då kan frågor som rör varumärket, företagets kanaler, både internt och externt, och kultur utvecklas på bästa sätt säger Erik Bergström, partner på kommunikationsbyrån Bigfish Communications, som är specialiserad på Employer Branding.
Under föreläsningen gick han bland annat igenom en checklista med frågor som varje organisation bör ställa till sig i anslutning till arbetet med Employer Branding. Det handlar bland annat om att ha en tydlig anledning till varför man ska ägna sig åt Employer Branding, om det finns ett uttalat mandat och förankring hos bolagets ledning,
Andra frågor som företag kan ställa sig för att effektivisera arbetet med Employer Branding är om de har avsatt tillräckligt med tid för att kunna arbeta strukturerat med dessa frågor, om de har ett relevant team med representation från olika delar av orgnisationen och en relevant process samt om de kan behöva anlita intern eller extern hjälp för att etablera en bra grund för det långsiktiga arbetet med Employer Branding.
– Konkurrensen om vissa kompetenser är tuff. De attraheras inte i första hand av faktorer som lön och villkor. för dem är det viktigt att en arbetsplats kan erbjuda en meningsfull, intressant, relevant och spännande miljö med tydliga utvecklingsmöjligheter och fortlöpande utmaningar. För att kunna attrahera dessa eftertraktade yrkesgrupper krävs ett nytt sätt att samverka internt kring Employer Branding, säger Erik Bergström.
Vill du veta mer om hur BigFish Communications arbetar eller komma i kontakt med Erik Bergström klicka då HÄR
Vad är HRFORUM?
Vårt HRFORUM har ett öppet och avslappnat klimat. Vi tar upp aktuella ämnen för dig som arbetar med HR, rekrytering och ledarskap. Vi tar in externa föreläsare som ger oss inspiration, nya kunskaper och erfarenheter. Vi diskuterar och delar med oss av våra erfarenheter och inspirerar varandra. Dessutom skapar vi nya relationer i gruppen!
Deltag i HRFORUM och få en unik möjlighet att höra hur andra inom HR har det. Tag chansen och knyt nya kontakter, bli inspirerad av andras erfarenheter, dela med dig av dina och lyssna till intressanta föreläsare.
Har du frågor om HRFORUM så kontakta oss på 0770 110 177 eller maila på info@roirekrytering.se.