I platsannonser används ofta begreppet driv. Många företag söker nya medarbetare som är drivna, men det är ett brett begrepp som kan definieras på många olika sätt. Driven har blivit något av ett modeord i rekryteringssammanhang, men för att undvika missförstånd kan det vara klokt att ta fram synonymordboken och helt enkelt välja ett annat ord för att beskriva den egenskap man är ute efter.
–Vi hör väldigt ofta från våra kunder att de söker drivna medarbetare. Kandidater beskriver sig generellt sett också ofta som drivna. Arbetsgivare, arbetstagare och rekryterare tolkar inte sällan in olika personliga egenskaper i begreppet driv. Risken för missförstånd kring är stor.
–Om man som arbetsgivare med driv avser en person som vill framåt, är målmedveten och resultatinriktad så får man också en person som oftast vill åstadkomma mycket i sin karriär. Om man som arbetsgivare då inte kan erbjuda tillräckligt mycket utmaningar eller karriärmöjligheter så kanske inte medarbetaren blir så långvarig i sin roll. Mitt råd till rekryterande företag är att plocka fram synonymordboken och leta efter ord som på ett mer specifikt sätt beskriver vilka egenskaper man söker.