I alla fall om man ska lyssna på vad B2B Opinion säger som frågade 1286 av Dagens media läsare (beslutsfattare inom marknad och kommunikation).
Som bilden visar hamnar Twitter längst ner, vilket i sig är intressant eftersom Twitter är det media som ökar mest i Sverige (en fördubbling av användare bara de senaste två åren) just nu enligt Internetstatestik.se.
Men varför har man sådan tilltro till just Linked:In? Enligt de tillfrågade i undersökningen så är detta baserat på att Linked:In är ett professionellt nätverk och troligast att överleva baserat på sin nisch mot affärslivet.
Låt oss hoppas att de har rätt! Som ett rekryteringsföretag så använder vi Linked:In väldigt frekvent och finner många intressanta profiler där – till en relativt låg kostnad. Linked:In har lyckats att demokratisera kandidater vilket tar bort makten från de stora databaserna, så som t.ex. Monster där man således kan köpa till sig sökningar. Ju större Linked:In växer ju mindre relevans får CV databaserna. Frågan är bara hur det ser ut i framtiden och hur det kommer att utvecklas – kommer CV databaser att försvinna helt? Dyker det upp konkurrenter till Linked:In eller kommer Google att ta över och skapa en sökmotor som specialiserar sig på att hitta just professionella?
Vet vem vad framtiden ger – dock är en sak säker – det har aldrig varit lättare att hitta kandidater eller att söka jobb än det är idag, mycket tack vare de sociala medierna.
Tyckte du denna artikel var intressant läs då gärna En krönika om rekrytering – då, nu och i framtiden