LinkedIn gick tidigt ut med att vara ett professionellt nätverk där fokus ligger på karriär och affärer, till skillnad från Facebook som endast var ett socialt nätverk som anvädnes i privata sammanhang. På LinkedIn lades nyheter om lediga jobb och sammanslagningar ut, på Facebook bilder på bullbak och solsken. Nu testar dock Facebook en ny strategi som möjliggör rekrytering via det sociala nätverket och blir därmed en direkt konkurrent till LinkedIn.
Tittar man på en privatpersons profil på Facebook kan man ofta utröna både titel, utbildning och erfarenheter – detaljer som arbetsgivare och rekryterare letar efter i sökandet efter rätt kandidater.
På Facebook kan man redan idag göra målgruppsanpassade annonser där annonsen riktas mot personer med den profil som eftersöks. Den nya funtionen kommer att göra detta arbete lättare och mer effektivt för den som inte redan är insatt.
Linkedins primära inkomstkälla ligger hos rekryterare som betalar månadsavgifter för att komma åt kandidater. Med Facebooks funktion kommer företag att kunna driva trafik till sin sida och betala det sociala närverket för att sprida jobbannonserna till fler kandidater, skriver Tech Crunch.
Ska bli spännande att följa denna utveckling! Vill du veta mer om hur du redan idag kan annonsera via sociala medier kan du läsa mer här!
Har du funderingar?