Mikael Bäckström, som arbetar med globala HR-frågor på Spotify och är en av finalisterna till Årets HR-Profil, ifrågasätter gärna HR-områdets ”sanningar” och tvekar inte att testa okonventionella lösningar för att uppnå organisationens HR-mål.
–Jag tog examen från Personal, arbete- och organisationsprogrammet vid Stockholms Universitet år 2000 efter att först ha arbetat i åtta år inom Försvaret. Sedan dess har jag jobbat med förändring, HR och Employer branding på många spännande bolag, däribland Icon MediaLab, PwC, 3, Klarna, Digital Route och sedan fyra år tillbaka på Spotify.
Spotify är ett globalt tillväxtbolag, vilket ställer krav på ett pragmatiskt HR-arbete som ständigt flyttar fram positionerna i takt med att företaget fortsätter att växa. Utmaningen för Mikael Bäckström och kollegor är här att bygga upp en HR-funktion som fungerar globalt, i hypertillväxt och som vågar utmana för att kunna stödja företagets mission.
–En viktig egenskap för att arbeta med Employer branding och HR är mod. Det är en egenskap som inte bör underskattas. Att våga bortse från etablerade ”sanningar” och istället analysera organisationens behov och testa sig fram med olika lösningar som ständigt mäts och följs upp har varit en framgångsfaktor för mig. Jag uppmanar gärna andra inom HR-sektorn att våga lämna komfortzonen och testa nya lösningar längs med vägen, säger Mikael Bäckström.
Han har jobbat mycket med employer branding under årens lopp och är särskilt stolt över den förändringsresa han var delaktig i på 3, som gick från att vara ett företag som medarbetarna skämdes för att jobba på till att istället vara ett företag som präglades av stolta medarbetare och nöjda kunder.
–Att vara en av finalisterna till Årets HR-Profil känns förstås roligt och smickrande. Men mest är jag nyfiken på vem som nominerat mig, jag vill gärna tacka för komplimangen, säger Mikael Bäckström.
Läs mer om finalist Siri Wikander här
Läs mer om finalist Sonja Erlandsson här
Läs mer om årets event här