Enligt SCB ligger arbetslösheten Sverige på 7,1 % (Mars 2020) och mycket tyder på att den kommer stiga innan det vänder igen. I tider av hög arbetslöshet går ansökningarna till lediga tjänster upp, detsamma gäller för spontanansökningar.
Just nu är det många kompetenta medarbetare som förlorar sina jobb och ger sig ut på arbetsmarknaden för att hitta nya arbetsgivare. Även om ni som företag inte behöver anställa idag så finns det ett stort värde i att vårda relationerna med kandidaterna som hör av sig, framförallt de som ni gärna skulle se som anställda i framtiden.
Att få ett svar på sin ansökan är en hygienfaktor. Det kan vara ett standardiserat ”Tack för din ansökan” men ett svar bör alla få, inte minst för att få bekräftelse på att ansökan har kommit fram (Läs mer om hur du ger ett professionellt avslag här).
Att svara på ansökningarna som kommer in kan lätt falla mellan stolarna. All kommunikation, även den som uteblir speglar företagets varumärke och påverkar ert Employer Brand. Alla personer som kommer i kontakt med företagets varumärke blir i viss mån bärare av det och deras bild av organisationen fortplantar sig vidare. Genom återkoppling till kandidaterna har ni möjlighet att påverka den bilden – använd den chansen!
Oavsett om du faktiskt är på jakt efter personal just nu, eller om du inte tror att du kommer behöva anställa de närmaste åren så finns det ett stort värde i att upprätta en kandidatbank av alla kvalificerade ansökningar som kommer in. Då är du rustad för framtiden och har ett försprång den dagen ni faktiskt behöver anställa. Vilket guldläge; att ha en egen bank av personer som aktivt har sökt upp ditt företag för att de är intresserade av att arbeta hos er. Se bara till så att ni gör det på ett GDPR-säkert sätt!
Du kanske också gillar: