Allt fler hittar sina jobb på Facebook, Twitter, Linkedin och trenden ökar, menar Niclas Wate. (Foto: TT)
Karriär Att företagen använder sociala medier som rekryteringskanal är i och för sig inte så konstigt. De sociala medierna skapar ofta en önskad viral effekt.
När man lägger ut en annons så vill man att så många som möjligt ska se denna. Tittar man på LinkedIn endast, så är detta ett medium som är skapat för professionella nätverk! Det man kanske glömmer bort är att alla har en social mediaprofil de visar upp för hela världen att se, fortsätter Niclas med eftertryck.
“Så frågan är – vem är du online? Har du googlat dig själv för att se vad som dyker upp?”
Den information som syns i sökresultatet är nämligen det som alla kan se, dina vänner, dina kollegor, din chef, din kommande arbetsgivare och alla andra som är intresserade, tillägger han.
“Som arbetsgivare så kan man googla den person man är intresserad av att anställa och som arbetssökande så kan man googla den chef eller de kollegor man kommer att få”, säger Niclas.
Det finns enligt honom oändligt många historier som baseras på att en individ online visat upp den sidan av sitt privatliv som inte är passande för det professionella livet.