KVALIFICERAT MYGLANDE, ett fult ord, men det är precis vad det är när en lågpresterande kollega inte levererar och det går ut över dig. Men när ligger det på dig att flagga till chefen om kollegans beteende fortsätter?
Vi har alla varit där, man jobbar på så det bara stänker om det, känner sig lite stressad, men det ska nog gå! Alla kämpar hårt med projektet och vi är snart i hamn! Och så kommer statusmötet, alla berättar hur det går, en del ber om hjälp, andra har koll på läget, alla strävar åt samma håll och det känns bra! Men i hörnet så hör man djupa andetag, stundtals lite stön när någon nämner ett problem, sedan mer stånk och tunga andetag. Du vet att hen är en kvalificerad myglare, några andra vet också det, men långt ifrån alla. När hen får ordet så är det väldigt allvarligt med problemen som måste lösas, det går inte, hen är väldigt stressad, och måste ha hjälp och kan absolut inte hjälpa någon annan med deras problem. Teamet går ihop och hjälper hen och problemet är för stunden löst.
Hen går sedan hem kl. 14 efter att ha suttit på Aftonbladet och Facebook en bra bit efter lunch.
Frågan är då; vems ansvar är det?
Svaret på den frågan är inte enkel men att något måste göras är klart. En underpresterare påverkar mycket mer än bara din sinnesstämning för stunden, det påverkar även:
Som i allt annat så handlar det ofta om att man tillsammans hjälps åt för att lösa problemet; du, din chef och HR bär ansvar för att lösa situationen, hjälps man åt blir det enklare och tillsammans kanske ni kan hjälpa hen vidare till andra utmaningar? Dock handlar det i grunden om värderingar, som så mycket annat – delar man inte samma värderingar har man inte samma engagemang och vilja, vilket gör att missnöje kan spridas och kvalificerade myglare föds. Läs mer om kultursabotörer här
Vad är din erfarenhet av kvalificerade myglare och hur hanterade ni det då? Här gärna av dig med dina tankar till mig på jenny.sanden@roirekrytering.se