Oavsett vilken marknad ditt företag än finns på så är den i kontinuerlig förändring. Världen blir mindre och mindre och så även våra marknader. Som företag måste man anpassa sig till djungelns lag, annars kan man nog klappa ihop och gå hem. Detta är ingen nyhet för de flesta – men det finns många som stångar sig blodiga för förändring, utan att det händer nått. Eller som i många fall, man tror att nu, nu äntligen gick det igenom – men ack så fel man hade.
Vad krävs då för att få till en organisatorisk förändring?
Är det något jag lärt med genom åren så är det att oavsett vilken position du har på företaget, HR eller ej, har du inte ledningen ingen med dig hela vägen så kommer inget att hända. Det är cheferna som ansvarar för företagsklimatet och den miljö som vi arbetar i, de kan självfallet få hjälp, men i slutändan så är de ledningen som har sista ordet och måste implementera den organisatoriska förändringen. Så nästa gång det krävs förändringar i klimatet – ta först ett möte med den ansvariga chefen så sparar du mycket tid och energi.
Jenny, roi:recruit