Att det är färre företag som lägger ut lediga tjänster och hela Sveriges aktivitet går ner under juli månad och lite in på augusti är inget nytt. Detta betyder att en annons du publicerar under sommaren har mindre konkurrens från andra företag eftersom den syns mer än den skulle gjort i vanliga fall.
Hur fungerar det egentligen med jobbannonser?
När man lägger ut en jobbannons så är det som på Google, man konkurrerar med alla andra som lägger ut liknade saker – testa att söka på Google på orden “röda skor” och se hur många resultat du får upp. Jobbsökarsidorna fungerar på samma sätt.
Men söker man verkligen jobb på sommaren?
Det finns ingenting som indikerar att man söker färre jobb bara för att det är sommar. Trivs man inte på sin arbetsplats eller om man är arbetslös så söker man oavsett om det är sommar eller vinter. Vi kan dock se att trafiken på vår egen hemsida roi:recruit.se går ner något under högtider såsom julafton.
Vad är ert råd om man nu väljer att rekrytera över sommaren?
Gör det absolut mesta av det! Bruset som kommer från konkurrenter och andra är mycket vagare än det brukar vara, så gör en riktig kampanj av er rekrytering. Annonsera på Linked:In, sprid den på Twitter och Facebook – ta hjälp av de sociala medierna. Kanske kan du få bra priser på en banner i en tidning online eller liknande? Se det som en riktigt marknadsföringskampanj för företaget i stort, inte bara för just den rekryteringen.
Behöver du hjälp kan du alltid kontakta oss på roi:recruit – vi har öppet hela sommaren för just dom som kommit på vilket bra idé det är att starta upp en rekrytering innan sommaren och ha kandidater redo efter semestern!
//Jenny