För att få sina medarbetare att prestera, driver många organisationer sina resultat genom kortsiktiga finansiella incitament för medarbetaren: ”gör du detta, får du det här”. Precis som föräldrar kan få omedelbara resultat från sina barn med hjälp av en piska; ”om du inte städar upp, får du inte titta på TV” eller en morot; ”om du slutar sjunga vida matbordet, får du en glass”, kan chefer och organisationer få omedelbara kortsiktiga resultat: ”om du möter ditt mål får du en bonus på 10%”. Men är det här rätt väg för alla? Förmodligen inte. Forskning har visat att den här typen av piska- och morotsmotivation inte alltid fungerar i arbetssituationer. Faktum är att det till och med kan vara skadligt. Ändå fortsätter företag att använda den här metoden. Varför? Förmodligen för att användandet av piska- och morotsmotivation leder till synliga och omedelbara kortsiktiga resultat.
Risken med den här taktiken är dock att resultaten bara varar kortsiktigt. Hur kan du driva långsiktiga resultat år efter år?
För att driva långsiktiga resultat måste vi hitta det inre engagemanget i vår organisation. Vad skulle det betyda för dina resultat om din och din organisations engagemang var högre? Hur mycket bättre resultat tror du att du skulle kunna åstadkomma om du kunde öka engagemanget med 10% varje år under de kommande tre åren?
En Gallupstudie som jämför nyckelområden mellan organisationer med högt och lågt engagemang, har visat överraskande resultat:
Figur 1: Jämförelse av affärspåverkan på företag i topp- och bottenkvartilen av medarbetarengagemang.
Varje område i Gallup studien kan kopplas till en kostnad eller en ökning i omsättningen.
Vad som verkligen engagerar folk skiljer sig från person till person, men nyckelingredienserna för ett ökat engagemang kan delas in i fyra huvudområden:
– Individuellt välmående
– Engagemang genom människor
– Engagemang genom syfte
– Engagemang genom uppgifter
För vissa personer är en av dessa engagemangdrivare viktigare än andra. Det är dock viktigt att reflektera över dem alla, både som chefer och som medarbetare. Med detta i åtanke medan du utför dina uppgifter på jobbet och medan du bygger på företagets organisationskultur, kommer du se en stor påverkan på resultaten, samt ditt och andras välmående. Effekterna kommer märkas redan kortsiktigt, och genom kontinuerliga mätningar tillsammans med förbättringar och justeringar av engagemangdrivarna, kommer de långsiktiga resultaten snart att följa.
Om du mår bra presterar du bra. Det här är basen för högpresterande individer. Du måste kunna fokusera på rätt saker på jobbet för att prestera. Om du inte mår bra, riktas ditt fokus mot det problemet. Alla kan direkt påverka sitt eget välmående. Exempel på områden att arbeta med är: sömn, mat, motion och mental träning.
Vi har ett behov av samhörighet, gemenskap och sympati på vår arbetsplats. Vi behöver kollegor vi gillar och kan prata med, vi behöver chefer med hög empati och vi behöver bli sedda och hörda. Några exempel:
– Vi har ett behov av att bli sedda och hörda av våra chefer och kollegor
– Vi behöver goda vänner på jobbet
– Vi vill vara omtyckta av vår chef
Den personliga agendan måste gå i linje med företagets agenda. Vi behöver förstå varför vi gör det vi gör, och vissa personer behöver mycket frihet i hur, när och var de utför sitt jobb.
Några exempel:
– Varför är vi här och varför ska vi göra den här uppgiften? Skälet till varför vi finns och syftet med det vi gör, måste besvaras
– Frihet i hur man utför uppdraget är viktigt.
– Nyckelordet är ROWE – Results Only Work Environment
Tydliga mål som ligger i linje med hela organisationen är viktiga för att få alla medarbetare att arbeta mot samma mål. För vissa är tydliga och effektiva processer, arbetets omfattning och tydliga fakta också viktiga för att förstå och skapa ett inre engagemang. Några exempel:
– Behovet av tydliga mål och kontinuerliga mätningar för att följa upp resultatet
– Behovet av att förstå fakta och data
– Behovet av tydliga och effektiva processer för hur man kan uppnå målen
Reflektera över de ovannämnda engagemangdrivarna, både som medarbetare och som chef. Hur kan du bidra till att uppfylla de olika behoven för dina kollegor inom din organisation?
Börja med en diskussion i ditt team och bedöm er själva inom de olika nyckelområdena. Arbeta kontinuerligt med att mäta och samla in insikter kring hur det är i din organisation idag och vart du vill ta dig. Skapa en vision och strategi med handlingar. Börja ta små, kontinuerliga handlingar varje dag och era resultat kommer att komma, kortsiktiga såväl som långsiktiga.
Vill du veta mer? Kontakta gärna Christian Carlsson på Puls Solutions, du når honom på christian@puls-solutions.se eller läs mer på www.puls-solutions.se