För Siri Wikander, director of people growth på Scandic Hotels Group och en av finalisterna i Årets HR-profil 2018, är möjligheten att ligga i framkant och prova nya sätt att jobba med hjälp av innovativa digitala verktyg en stark drivkraft. Hon verkar i gränslandet mellan HR, marknad, digitalisering och kommunikation och tror starkt på att åstadkomma synergieffekter genom samverkan över avdelningsgränserna.
–Som director of people growth ansvar jag bland annat för att attrahera och rekrytera nya medarbetare till hela Scandic Hotels Group. Jag har jobbat här sedan december 2017, tidigare har jag arbetat datadrivet och digitalt med HR på såväl mindre och entreprenörsdrivna företag som storföretag, exempelvis Hemfrid och Axfood, säger Siri Wikander.
Att vara en av finalisterna till Årets HR-Profil tycker hon känns glädjande, inte minst eftersom det är ett kvitto på att det stora förändringsprojekt som Scandic Hotels driver är nyskapande och intressant.
–Vi driver för närvarande ett stort strategiskt koncerngemensamt projekt som bland annat inkluderar att vi ska byta rekryteringssystem och budskapsplattform samt få igång samarbete över avdelningsgränserna. Den röda tråden i hela satsningen är digitalisering och att arbeta datadrivet, säger Siri Wikander.
Bakgrunden till att Scandic Hotels satsar så mycket på digitalisering är att de behöver hitta nya arbetssätt för att möta gästernas behov i framtiden. Siri Wikanders främsta drivkrafter är att våga prova nytt, att testa digitala verktyg och arbetssätt samt att få till ett långsiktigt och genuint samarbete över avdelningsgränserna. Förändringsprojektet drivs gemensamt av marknad, kommunikation och HR.
–Med hjälp av digitalisering kan vi bland annat revolutionera rekryteringen genom att göra det enklare att söka jobb hos oss och effektivisera matchningen mellan arbetsgivare och kandidat, säger Siri Wikander.
Läs mer om finalist Mikael Bäckström här
Läs mer om finalist Sonja Erlandsson här
Läs mer om årets event här