Många nämner Sociala Medier när de ska rekrytera – vi hittar fler och fler jobb på Facebook, Twitter, Linked:In med mera. Detta är i sig själv inte är så konstigt – de sociala medierna skapar ofta en viral effekt som är väldigt önskad. När man lägger ut en annons så vill man att så många som möjligt ska se denna. Tittar man på Linked:In endast – så är detta ett medium som är skapat för professionella nätverk!
Det man kanske glömmer bort är att alla har en social mediaprofil de visar upp för hela världen att se. Så frågan är – vem är du online? Har du googlat dig själv för att se vad som dyker upp?
Den information som syns i sökresultatet är nämligen det som alla kan se, dina vänner, dina kollegor, din chef, din kommande arbetsgivare och alla andra som är intresserade.
Som arbetsgivare så kan man googla den person man är intresserad av att anställa och som arbetssökande så kan man googla den chef/kollegor man kommer att få. Det finns oändligt många historier som baseras på att en individ online visat upp den sidan av sitt privatliv som inte är passande för det professionella livet.
Tänk på din sociala profil när du är ute på dessa medier och lägger upp bilder och skriver kommentarer – vem är du och vad vill du visa upp för resten av världen? Mycket av det som läggs ut på nätet stannar även på nätet…
roi:recruit kommer att hålla ett föredrag på Malmö Högskola om just den sociala profilen.
Har du frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på roi:recruit!
www.roirecruit.se