Ett företags kultur formas varje dag året runt, oavsett i vilken fas företaget befinner sig för tillfället. Internrekrytering är ett kraftfullt verktyg i arbetet med att stärka företagets kultur. Företag som systematiskt ägnar sig åt internrekrytering, exempelvis H&M och Scania, upplever ofta att internrekryteringen stärker medarbetarnas lojalitet och samtidigt stärker fundamentet i företagets kultur och värderingar.
Internrekrytering är ett beprövat och effektivt sätt att visa att ni belönar medarbetare som ger det där lilla extra, visar vad de går för och lägger ner mycket engagemang i sitt arbete. En fördel med internrekrytering är att det ger er som företag möjlighet att lyfta fram och belöna de medarbetare som är era starkaste kulturbärare.
Ett vanligt misstag som internrekryterande företag till varje pris bör undvika är att betrakta internrekryteringsprocessen som en slags lightversion av en traditionell rekryteringsprocess. Det finns ingen anledning att hoppa över steg i rekryteringsprocessen a så snart ni ska göra en internrekrytering. Det finns tyvärr många exempel på chefer som blivit chefer som en belöning och bekräftelse på att de är uppskattade och framstående i sin yrkesroll.
Kom ihåg att en medarbetare som är företagets genom tiderna mest framgångsrika säljare inte nödvändigtvis passar i rollen som säljchef. Han eller hon kanske inte heller är den absolut bästa ambassadören för företagets kultur. Att göra en sådan person till säljchef som en bekräftelse och belöning är därför i allmänhet en riktigt dålig idé.
I samband med internrekryteringar är det smart att sikta på företagets starkaste kulturbärare, medarbetare som personifierar företagets viktigaste värderingar, får med sig kollegorna och har en förmåga att skapa lojalitet i personalstyrkan.
Lär mer om hur du hittar dina kulturbärare
Har du några frågor eller funderingar relaterat Internrekryteringar är du varmt välkommen att höra av dig till mig på jenny.sanden@roirekrytering.se