När man är inne i en rekryteringsprocess och får många intressanta ansökningar så kan det vara ett bra tips att genomföra en telefonavstämning innan man kallar till intervju. Fördelar med att genomföra en telefonavstämning är att det är tidsbesparande och du får en känsla för kandidaten.
Nedan ser du 5 tips som är bra att tänka på innan du ska hålla en telefonavstämning.
- Har du ont om tid så är det bra att boka in en tid med kandidaten via e-post om när telefonavstämningen skall hållas, annars riskerar du att inte få tag på kandidaten. En avstämning tar upp till ca 30 minuter att genomföra och det kan vara bra att nämna detta för kandidaten vid inkallningen.
- Förbered dig med hjälp av kravprofilen du ställt upp. Hur matchar kandidatens CV de krav och meriter som du söker? Finns där mer information och erfarenheter kring detta som kanske inte tas upp i Cv:t?
- Förbered gärna en lista med konkreta frågor kring erfarenhet och kunskap. Tänk på att det är en avstämning inte en intervju.
- Något som kan vara nyttigt att veta är varför kandidaten sök tjänsten. Vad är anledningen till att denne vill byta? Vad är det som intresserar kandidaten hos er och med tjänsten?
- Avsluta samtalet med information om vad som hända skall. När kommer du att återkoppla till kandidaten om denne går vidare eller ej o.s.v.
Är det fler involverade i rekryteringsprocessen så ta upp eventuella frågor med varandra- vi ser alla olika på saker och ting och många gånger får man ett större perspektiv med hjälp av sina kollegor.
Behöver du hjälp är du alltid välkommen att kontakta oss