Gig-ekonomin, där fasta anställningar ersätts av gig utgjorde 20% av den svenska arbetsstyrkan i Sverige 2016. En undersökning gjord av McKinsey säger att den ligger mellan 20-30% i USA och Europa med en stadig tillväxt. Vanligast är de som tar sig an egna uppdrag så som Uber, men egentligen är detta en annan benämning för konsultuppdrag som är vida etablerat inom flertalet olika branscher.
Vi har sedan många år tillbaka sett att den genomsnittliga tiden som anställd på ett företag kortas ner från att vara en livstid med guldklocka på slutet till några enstaka år per anställning. Digitaliseringens frammarsch har mycket med detta att göra då den möjliggör en större flexibilitet. Många anser att digitaliseringen kan vara ett hot som kommer att innebära färre jobb, men det betyder snarare att de arbetstillfällen som uppstår ändrar karaktär och bidrar reellt till fler arbetstillfällen.
Ur ett rekryteringsperspektiv betyder detta att företag i branscher där gig-ekonomin är påtaglig, till exempel inom media och marknad, i vissa fall väljer att ta in giggare på mellanchefspositioner i stället för att anställa. En interimanställning med, för uppdraget, rätt kompetens ersätter en mer långsiktig anställning och erbjuder större flexibilitet både för giggaren och företaget. Utmaningen för företaget ligger i att våga satsa på att ta in en tillfällig giggare på en nyckelposition.
Utöver utmaningen med giggare på nyckelpositioner så ligger det en utmaning för HR i hur man ska arbeta med företagets värderingar, engagemang, och employer branding. För att attrahera de bästa giggarna så kommer det att krävas att arbetet med företagets attraktionskraft fortlöper. Samtidigt kommer det att ställas högre krav på effektivitet och kommunikation, något som ett tätt samarbete mellan Marknad och HR borde råda bot på.
De företag och den HR-avdelning som kommer att nå framgång med giggare är mest troligt de företag som är snabba med att implementera gig-ekonomin i sina verksamheter. De har då stor möjlighet att med attraktiva gig attrahera giggare med rätt kompetens i stället för att hamna i prisfällan att behöva konkurrera med allt högre löner likt det lönerace vi sett i vissa yrken där det råder kompetensbrist.
En annan framgångsfaktor kan vara att ändra fokus i sitt sätt att se på inte bara den egna organisationen som arbetsgivare utan på hela arbetsmarknaden som mer elastisk. Att ha ett flexibelt synsätt ligger närmare till hands i vissa länder där Sverige traditionellt inte anses vara en av föregångarna. Den svenska arbetsmodellen har tvärtom hyllats för sin struktur, sitt ”skyddsnät” med allt vad det innebär med exempelvis fackliga arbetstagarorganisationer och vår arbetsrättsliga lagstiftning. Men det ena behöver inte utesluta det andra! Tradition kan möta nytänk och framgångsfaktorn blir att förhålla sig just elastiskt till vad som passar organisationen bäst vid varje enskilt tillfälle. Världen och arbetslivet förändras ständigt. Giggen är här för att stanna – men som ett komplement även om de är på stark frammarsch!
Lyssna på när Linda Billstrand från Roi Rekrytering pratar om Gig-ekonomin på HRFORUM
I april kommer Linda adressera just hur man kan förhålla sig som HR till giggare, interim, bemanning eller vad man nu ska kalla det. Hur ser marknaden ut idag och när behöver man förhålla sig till giggare? Vad är fördelen och nackdelen och inte minst hur undviker man fällor?
Vill du ta del av HRFORUM så hör av dig till jenny.sanden@roirekrytering.se