Att annonsera på Sociala medier är ett mycket bra komplement till de traditionella annonseringskanalerna och rekryteringsmetoderna. De kanalerna som de flesta jobbar med idag är: Linked:In, Facebook, Twitter och Instagram.
Fördelen med annonsering här är att du når den kandidaten som själv inte aktivt söker jobb. Genom att nå en person på dennes fritid, på väg till jobbet/på lunchen/på semestern, möter man personen i dess privata sfär. Då har man garden nere och är mer mottaglig för nya jobbmöjligheter. Sociala medier annonsering är effektivt för rekrytering inom alla branscher, just för att det inte är relaterat till varken tjänst och ort. Målet är att genom en riktad annonsering få in fler relevanta ansökningar. Här finns mycket tid och pengar att spara!
Fundera på hur du formulerar dig: Vilka bolagsvärderingar förmedlas, vem vill du är mottagaren och vilket slutresultat vill du ha/vad är syftet?
Sätt en tydlig plan och följ den!
Tänk på att annonsen inte är kravprofilen utan använd kravprofilen som en grund och håll annonsen kort och tydlig med bra nyckelord och en bra bolagsbeskrivning relaterat till vilka ni och vart ni är på väg, så når ni rätt kandidater och förkortar urvalsprocessen.
– Ta hjälp av ett rekryteringsverktyg vid urvalsprocessen!
Kandidaterna får ett automatiserat mail när de har skickat iväg sin ansökan och du slipper att få in ansökningar direkt till mailen. Alla ansökningar hamnar i verktyget, smidigt och enkelt. I verktyget kan du gradera och kommentera alla kandidater och allt blir väldigt överskådligt. Kommunikationen med kandidaterna sker även den direkt i verktyget och här kan man skapa olika svarsmallar som sparar mycket tid. Detta är bra för dig som vill spara tid i din rekrytering.
Om du är nyfiken på att använda dig av Social Media Annonsering vid din nästa rekrytering eller vill veta mer om Roi Rekrytering´s övriga tjänster, kontakta gärna oss!