Det råder stor brist på kompetens just nu och konkurrensen om attraktiva kandidater på arbetsmarknaden är hårdare än någonsin. Utmaningen ligger inte bara i att hitta nya talanger utan också hur man får dem att stanna. Att jobba med de mjuka värdena blir allt viktigare och nedan listar vi 5 viktiga tips hur ni kan jobba med ert Employer Brand för att både attrahera och behålla viktig kompetens.
För att bygga upp ett starkt Employer Brand är medarbetarna det absolut viktigaste. Har man nöjda medarbetare så attraherar man även andra bra medarbetare. Att till exempel erbjuda ett förmånligt EVP (Employer Value Proposition) kan vara ett bra sätt att stärka ditt Employer Brand. Ditt EVP är det du erbjuder dina anställda, allt från företagets vision till konkreta erbjudanden som friskvård och utbildningar.
Att lyssna på feedback från medarbetare och omvärld är a och o för att lyckas bygga upp, utveckla och behålla ett starkt Employer Brand. Genom att göra undersökningar och ställa frågor till medarbetarna är det lättare att förstå hur ni uppfattas och i vilken riktning ni ska ta er.
En annan viktig faktor är er kultur och era värderingar. Att investera i en stark företagskultur internt gynnar även ert Employer Brand externt. En positiv företagskultur fungerar som ett skydd för organisationen i kriser men också möjlighet till utveckling i en värld som alltid är under förändring.
Starka och hållbara Employer Brands byggs inifrån organisationen och tydlighet, transparens och autenticitet är viktiga faktorer. För att ditt Employer Brand ska verka trovärdigt måste medarbetarna stå bakom och det ni kommunicerar externt måste gå i linje med den autentiska upplevelsen hos era medarbetare. Det ska inte vara en vision av vad företaget vill erbjuda utan det ni faktiskt erbjuder.
Ett viktigt steg är att med hjälp av KPI:er sätta upp mål och mäta effekten för arbetet med ditt Employer Brand. Det kan till exempel handla om att mäta arbetsgivarens attraktivitet. På det här sättet kan man säkerställa att företagets Employer Brand överensstämmer med verksamhetens långsiktiga mål.
Du kanske också vill läsa om: