Att vara ledare är inte lätt, speciellt inte om man tittar på situationsanpassat ledarskap. Teorin bygger på att ledare ska vara flexibla i sitt ledarskap baserat på vilken typ av individ och situation det handlar om, då alla är olika och fungerar på olika sätta (inre och yttre motivationsfaktorer)
En situationsanpassad ledare är således en ledare som snabbt kan växla sin ledarstil efter hur situationen förändras.
I korthet kan de olika stilarna delas in i 4 grupper enligt Blanchard och Hersey.
Styrande: ledaren fokuserar på styrning och ledning för att åstadkomma resultat. Alla beslut tas av ledaren och kommunikationen är relativt enkelriktad uppifrån och ner i organisationen.
Coachande: ledaren fokuserar på uppgifterna. Alla beslut tas av ledaren men medarbetarna uppmuntras komma med idéer och förslag. Ledarstilen är tydligt anvisande och passar medarbetare med dålig motivationsnivå och/eller oerfarna medarbetare
Understödjande: Ledaren överlåter till medarbetaren att ta beslut om det dagliga arbetet då arbetets riktning är klar. Däremot behöver medarbetaren en hel del support. Stilen passar enligt Blanchard och Hersey bäst för erfaren personal med lågt förtroende eller motivation.
Delegerande: Den övervägande delen av kontrollen har delegerats till medarbetaren. Ledaren är delaktig i beslut som tas, men graden av engagemang från ledaren styrs av den anställde. Ledarstilen passar främst för personer med hög kompetens och ett gediget engagemang i verksamheten.
Vilken typ av ledarskap som bör appliceras på vilken typ av medarbetare är svårt att säga, eftersom alla är olika. Ska man lyssna på vad Blanchard och Hersey säger så kan man dela upp medarbetarna i samma typer av kategorier som ledarstilarna. Kategoriseringen sker utifrån graden av engagemang och motivation samt den aktuella kompetensen för arbetsuppgifterna. Kategoriindelningen behöver inte vara en och samma för alla delar av ett arbete. En medarbetare kan vara kompetent och säker i en del av sitt arbete, men osäker och med osäker kompetens för en annan del.
Kritik
En aspekt som kritiserats är att situationsanpassat ledarskap enbart behandlar ledarens agerande. Medarbetarens agerande och relationen dem emellan är inte i fokus. Annan kritik är även att ledarskapsstil inbegriper mycket mer än beslutsfattande, vilket för att situationsanpassat ledarskap lämnar övriga delar av ledarskapet därhän.
Källa: Blanchard och Hersey