Hoppa till innehåll
  • Hem
  • Rekrytering
    • Rekrytering
    • Search
    • HR-konsulter
  • Tilläggstjänster
    • Second opinion
    • Arbetspsykologiska tester
    • Referenstagning
    • Organisationsutveckling
  • Insights
    • HRFORUM
    • HR- och rekryteringsbloggen
  • För jobbsökande
    • Lediga jobb
    • Registrera dig i vår kandidatbank
  • Om oss
    • Vår story
    • Karriär hos oss
  • Kontakta oss
  • en_GB
  • sv_SE
  • Hem
  • Rekrytering
    • Rekrytering
    • Search
    • HR-konsulter
  • Tilläggstjänster
    • Second opinion
    • Arbetspsykologiska tester
    • Referenstagning
    • Organisationsutveckling
  • Insights
    • HRFORUM
    • HR- och rekryteringsbloggen
  • För jobbsökande
    • Lediga jobb
    • Registrera dig i vår kandidatbank
  • Om oss
    • Vår story
    • Karriär hos oss
  • Kontakta oss
  • en_GB
  • sv_SE

Jobba hemifrån, digital arbetsplats, flexwork, remote work

  • maj 13, 2021
  • HRblogg
  • arbetsmiljö, företagskultur

Ord som trendar på arbetsplatserna just nu. Många spånar om hur det kommer att bli när och om denna pandemi lägger sig. En undersökning gjord i våra Sociala kanaler visar att över 90% tror att arbetsplatsen kommer att förändra sig efter Corona.  

Är jobba hemifrån, digital arbetsplats, flexwork, remote work här för att stanna? Vad innebär det för arbetsplatserna och de anställda?

Vad säger anställningsavtalet om att arbeta hemifrån?

Vi börjar med det juridiska. Rent formellt står det som regel i anställningsavtal vart arbetet rent fysiskt ska utföras. Detta är ett avtal och att arbeta hemifrån utan att detta är avtalat med arbetsgivare är då inte per automatik tillåtet. Dock har det skett förändringar i detta i och med Corona. De restriktioner som Folkhälsomyndigheten kommit med och trumfar anställningsavtal då vi talar om en samhällsmitta som Corona nu blivit. Värt att tänka på här som arbetsgivare är att se över de anställningsavtal man har då det troligen kommer att krävas en mer flexibel inställning på många arbetsplatser till att arbeta hemifrån än vad som var standard pre Covid-19. Hur hanterar ni som arbetsplats detta?

Hur får man arbetsplatsen att fungera när kollegor inte ses regelbundet? 

Merparten av det som har med värderingar, sammanhållning och kollegial samhörighet kommer från att träffas fysiskt.  Det är utmanande att upprätthålla detta digitalt och ännu svårare att introducera nyanställda digitalt. Samtidigt säger stora underökningar att anställda i allt högre utsträckning kommer kräva att kunna arbeta större delen av tiden från hemmakontoret. I PwCs  studie säger över 50%

att de vill jobba hemifrån minst tre dagar i veckan. Som i mångt och mycket finns det ingen total sanning som gäller i alla lägen. Inget rätt eller fel och allt är kopplat till vilket typ av organisation man tillhör. Dock är det viktigt att tänka valmöjligheter och att arbetsgivaren i den mån möjligt är flexibla mot de anställda, en så kallad hybridmodell, där vissa dagar i veckan utförs arbetet på kontoret andra hemifrån. Troligen är detta en viktig ingrediens i att vara attraktiv som arbetsgivare framöver.

Share the Post:
FöregåendeFöregående
NästaNästa

Fler inlägg från bloggen

Vårens HRFORUM: Att agera på möjligheter i en VUCA-värld. Insikter från Ebba Laurin

Under vårens sista HRFORUM fick vi ta del av en inspirerande föreläsning av Ebba Laurin, som med både energi och

Read More

Att skapa trygghet som arbetsgivare – en nyckel till att attrahera och behålla rätt talanger

I dagens föränderliga värld har trygghet seglat upp som en av de absolut viktigaste faktorerna för kandidater när de väljer

Read More

Prenumerera på nyhetsbrevet

Kontakta oss
  • info@roirekrytering.se
  • 0770 110 177
  • Drottninggatan 1D Malmö
Quick Links
Sekretess & integritetspolicy
Linkedin Facebook-f Instagram
Rekryteringsverktyg
Logga in i Workspace Recruit

© All Rights Reserved 2025

Hantera samtycke
För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Funktionell Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Alternativ
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa preferenser
{title} {title} {title}