Vi genomförde i början på året en undersökning som vände sig till aktörer på den svenska arbetsmarknaden, nämligen, arbetsgivare, arbetssökande och rekryterande chefer.
Undersökningen gav många intressanta svar; ett var att 57% är villiga att byta jobb för högre lön. Följdfrågan blir dock; vad händer när arbetsgivare inte kan locka med högre löner? Är det bara att ge upp? Absolut inte! I detta blogginlägg lyfter vi några andra verktyg att dra fram ur verktygslådan.
På en arbetsmarknad där spetskompetens är en bristvara och inflationen rusar, då kan det vara lätt att tro att det enda sättet att locka talanger med är högre löner– problemet är att taket kommer att nås och det är då andra aspekter som spelar in. Vad står ni för, vad erbjuder ni och vilka värderingar har ni? Är högst löner på marknaden i enlighet med det ni står för? Om inte, kan det vara tid att se över den strategin, för när allt kommer omkring, så är medarbetare en långsiktig investering – inte bara här och nu.
När du hittat en kandidat – se potentialen och visa att ni inte bara erbjuder första steget – utan andra och kanske tredje steget också! Visa kandidaten i ett tidigt skede att det nu finns möjlighet för utveckling. Satsar kandidaten på er så satsar ni på kandidaten.
Worklifebalance – tar Employer brandet ett steg längre!
Balansen mellan arbete och fritid har kommit högt upp på agendan – och Worklifebalance är ett ord som trendar – innebörden är dock inte något nytt. Vad erbjuder ni, hur kan ni optimera detta och varför är det bättre än andra bolag?
Läs mer vad svenskarna tycker och tänker i Roi’s Rekryteringsrapport 2023. Fyll i din mailadress nedan och ladda ner hela rapporten!
Glöm inte att följa oss på sociala medier där vi bjuder på massa härlig inspiration inom HR och rekrytering!