Offboarding är motsatsen till onboarding; en välfungerande process och ett snyggt avslut när en anställd lämnar organisationen. Det är lätt att glömma bort vikten av ett bra avsked när en medarbetare lämnar organisationen, och det har större inverkan på företagets varumärke än man kanske kan tro.
Det finns många orsaker som kan ligga till grund för en offboarding. Det vanligaste är att medarbetaren självmant sagt upp sig för att hen har sökt sig vidare eller fått ett bättre jobberbjudande men ibland är det en uppsägning som föreligger offboardingen. Uppsägningen kan i sin tur bero på arbetsbrist och nedskärningar i verksamheten eller på en incident som gör att man behöver säga upp medarbetaren.
Syftet med att ha en bra offboardingprocess stavas Employer Branding. Företag har stor möjlighet att påverka sitt Employer Brand och varumärke vid en offboarding. Även efter att en medarbetare lämnat organisationen så fortsätter hen vara bärare av företagets varumärke. Genom att alltid värna om sina medarbetare – även de som slutar – banar man god väg för ett bra avslut och att personen sedan talar gott om arbetsplatsen. Dessutom sänder en väl genomförd offboarding goda signaler till medarbetarna som är kvar på organisationen.
Oavsett vilken anledning som står till grund för att ni står inför en (eller flera) offboardingar så finns det några viktiga punkter att komma ihåg.
Använd punkterna ovan som en liten checklista inför kommande offboardingar i er organisation.
Och du, tänk också på att den som slutar kanske kommer tillbaka till företaget igen om några år i en helt ny roll!
Du kanske även vill läsa om:
Behöver du hjälp med din offboarding eller vill veta mer?
Hör av dig till oss!