Sociala medier eller Some som det enklast heter – är fortfarande något som kontinuerligt växer och vi använder oss allt mer av some kanaler oavsett om vi vill leta upp ett recept, prata med våra föräldrar eller leta nytt jobb. Precis som det finns några saker man bör göra för att få ett lyckat resultat när man rekryterar med hjälp av sociala medier finns det även några saker man enkelt kan undvika. Här listar vi de 3 vanligaste misstagen.
På de flesta sociala medier – Linkedin borträknat- är man privat. Man lägger upp privata saker, man delar privata bilder och man kommenterar saker utifrån sin privata ståndpunkt. Detta är inte nödvändigtvis ett facit på hur denne är i yrkeslivet och kan inte på något sätt indikera hur denne kommer att prestera på arbetsplatsen. Det man dock ofta kan utröna om kandidaten är dess värderingar och vad som är viktigt för denne. I det allra flest fall kan du även se tidslinje och vad kandidaten gått igenom sedan denne blev medlem i det sociala nätverket.
Oavsett om du agerar utifrån företagets profil eller din egen i egenskap som anställd behöver du se över hur profilen ser ut. Vilket intryck möts kandidaten av när du kontaktar denna över ett socialt nätverk? Här slarvar allt för många och då med tanken att kandidaten direkt går till jobbannonsen – ett vanligt misstag. Det blir allt vanligare att kandidater undersöker dels vem du är men även hur företaget profilerar sig och står för.
Se till så att de länkar du delar på sociala medier dels funkar men även att de hämtar ingressen och en bild som du själv kontrollerar när du publicerar på exempelvis Facebook. Det finns allt för många exempel på annonser om inte ser snygga ut och där exempelvis det är fel bild kopplad, annonsen är skuren på fel sätt eller där kandidaten hamnar på en sida med 404 fel. Fel som är enkla att redigera och undvika.
Vill du ha hjälp med din social media annonsering? Ladda ner vår kostnadsfria manual! Du finner dessa på första sidan under produkterbjudandet.