Holakrati (eller engelskans ’holacracy’) är en organisationsstruktur som främjar effektivitet och self management. Istället för den klassiska pyramidstrukturen hos en toppstyrd organisation bygger holakrati på en cirkelstruktur där rollerna är dynamiska och följer företagets utveckling.
Strukturen grundar sig i insikten om att medarbetarna själva har väldigt stor insikt i vad som skulle kunna göras, och hur, för att förbättra organisationen. Medarbetarna får verktyg och auktoritet att själva förbättra och leda organisationen framåt, utan att behöva ta omvägen om chefen för att fatta alla beslut.
Det främjar en känsla av ansvar och att själv kunna påverka sitt arbete samtidigt som chefen slipper ägna tid åt att lösa alla problem som uppstår. Med en tydlig vision och ett gemensamt mål har medarbetarna trygghet att själva agera när de stöter på både möjligheter och utmaningar.
När organisationen sedan växer utvecklas rollerna tillsammans med organisationen. En av grundstenarna i holakratin är nämligen att de olika ansvarsområdena med tiden kan brytas ut i mindre, mer specialiserade cirklar allt eftersom att organisationen utvecklas. Ett litet företag behöver inte så många olika cirklar, men allt eftersom att företaget växer så ökar även behovet av avdelningar och mer specialiserad kompetens.
Nog för att strukturen främjar ansvarstagande och ger medarbetarna auktoritet i beslutsfattande, men det gäller även att ta i beaktande att det inte är alla medarbetare som trivs med denna auktoritet. Med frihet och stort ansvar följer också plikter och skyldigheter. Vi är alla individer med olika preferenser och en holakratisk organisation passar kanske inte alla.