AI, artificiell intelligens, som många av oss ser lite som cyberframtid är mer ett faktum redan idag än vad flertalet av oss är medvetna om. Artificiell Intelligens bygger på att lära maskiner att känna igen mönster, så kallad maskininlärning. I korthet handlar det om att låta en dator ta del av en bit information med en tillhörande förklaring upprepade gånger, tills dess att datorn själv lär sig identifiera den.
AI-teknik används ofta för att kartlägga mönster eller upptäcka avvikelser i komplexa system, vilket gör tekniken applicerbar på en lång rad branscher, inte minst rekrytering.
Artificiell intelligens är ett område som sakta hamnar allt högre upp på ledningens agenda. Det är ett ämne som debatteras flitigt i media, men det är ännu ganska få som verkligen har insikt i vad AI är och hur AI kan hjälpa den egna verksamheten.
Idag skapar vi data i en otrolig fart. Enligt Centigo så fördubblas mängden data som finns på nätet nästan varannan vecka. Den stora majoriteten data är ostrukturerad, så kallad Big Data, och AI erbjuder stora möjligheter att tolka big data. Från ett HR perspektiv kan det bli enklare att ta tempen på organisationen genom att mata in en stor mängd information i ett AI-system som kan bistå med konkreta slutsatser – vilket tidigare inte varit möjligt. Från ett rekryteringsperspektiv erbjuder AI en möjlighet att hitta målgrupper på sociala medier och målgruppsanpassa rekryteringskampanjer mot just dessa – läs gärna mer om Roi Rekryterings Social Media Annonsering här.
AI handlar kanske inte om att robotar kommer att ta över världen imorgon – utan snarare om hur vi kan hantera den otroliga mängd data som produceras, för att kunna dra en slutsats som kan implementeras i våra verksamheter och som vi kan dra nytta av. Dels för att effektivisera men även för att bättre ta hand om våra medarbetare och hitta våra nya kollegor.
Har du frågor eller funderingar kring Social media annonsering, AI eller annat så tveka inte att höra av dig!