Idag är sociala medier en självklar del av många människors vardag. Sociala medieplattformar som Linkedin, Facebook och Twitter fungerar även som kraftfulla verktyg i rekryteringsarbetet. Sedan sociala medier lanserades har fenomenet utvecklats från ett privat till ett i allra högsta grad professionellt forum för jobbsökande, erfarenhetsutbyte och affärer.
Historiskt sett är fenomenet sociala medier en nyhet. Facebooks kanske allra tidigaste föregångare var ”Heta linjen”, som uppstod i början av 1980-talet på grund av ett oförutsett kryphål i Televerkets växelsystem. Den nya formen av gruppsamtal blev populär.
En avgörande milstolpe i de sociala mediernas utveckling var när Facebook lanserades 2007. Facebook etablerades sig snabbt som en del av vardagen för miljontals människor runtom i världen. Idag använder 70 procent av svenskarna Facebook. 2008 kom bloggen, vilket förvandlade gemene man till journalist. Bloggen gjorde det möjligt för vem som helst att dela med sig av sina tankar och åsikter på ett sätt som tidigare varit förbehållit journalister.
Den arabiska våren, som tog sin början 2011, betraktas ofta som startskottet för sociala medier som en plattform för politiska budskap och användes för att organisera den arabiska vårens revolution, vilket bekräftade de sociala mediernas inneboende kraft när det gäller att nå ut till en stor grupp människor på relativt kort tid.
I Sverige är Facebook, Linkedin och Twitter de i särklass största sociala medieplattformarna. Utifrån ett rekryteringsperspektiv är Linkedin den mest mångsidiga plattformen eftersom det är ett renodlat professionellt forum med en mängd funktioner som på olika sätt underlättar rekryteringsarbetet, exempelvis Inmail och möjligheten att matcha platsannonser till specifika kriterier och geografiska områden. Den genomsnittliga besökaren på Linkedin vill utöka sitt professionella kontaktnät och utveckla sin kompetens.
Linkedin fungerar ypperligt för att driva trafik till en specifik jobbannons och erbjuder dessutom möjligheten att enbart betala för antalet klick på varje specifik annons. Via Linkedin kan man även skapa informella ”Intranät”, slutna grupper där projektdeltagare eller medarbetare från olika avdelningar kan samlas för diskussioner och samarbete. Samtidigt bör man inte underskatta Facebook som en attraktiv och mångsidig rekryteringskanal. Min erfarenhet är att Facebook lämpar sig allra bäst för rekrytering av praktiska yrken, medan Linkedin lämpar sig bäst vid rekrytering av nya medarbetare i akademiska tjänstemannayrken.
Twitter är stort ibland annat USA, men i Sverige har det hittills inte fått samma genomslag. Bland yrkesverksamma i HR-branschen är Twitter vanligt och Twitter erbjuder, liksom Linkedin, möjligheten att lägga upp platsannonser och enbart betala per klick.
Har du några frågor eller funderingar relaterat sociala medier eller vill testa rekrytera via dessa är du varmt välkommen att höra av dig till mig på jenny.sanden@roirekrytering.se