På HRFORUM i november föreläste Anette Svingstedt, universitetslektor vid Institutionen för tjänstevetenskap vid Lunds universitet och medförfattare till boken ”Strategiskt lyssnande: så blir chefer, medarbetare och organisationer bättre på att lyssna”. Dagens tema var lyssnandets strategiska värde och effekter på bland annat engagemang, tillit och kundtillfredsställelse.
–Att lyssna har många positiva effekter för organisationer. Lyssnandet ökar tilliten, engagemanget och arbetstillfredsställelsen. Trots den positiva påverkan och att organisationer har fler kommunikationskanaler än någonsin ägnas alltför lite tid åt att lyssna på kunder, medarbetare och andra viktiga intressenter, säger Anette Svingstedt universitetslektor vid Institutionen för tjänstevetenskap vid Lunds universitet.
Trots att kommunikation handlar om att både tala och lyssna fokuserar uppemot 90 procent av organisationers kommunikation i dagsläget på att sprida budskap och att kommunicera information från organisationen i så många kanaler som möjligt. Anette Svingstedt anser att det råder en lyssnandekris i företag och organisationer och betonar att lyssnandet behöver lyftas fram och göras till en strategisk fråga.
–De flesta människor är medvetna om vikten och värdet av att vara en god lyssnare. Att bli lyssnad på får människor att må bättre på många sätt. Samtidigt finns det ett stort antal hinder som står i vägen för vår ambition att bli en god lyssnare. Det största hindret är vårt ego. På HRFORUM presenterade jag synergieffekter som kan uppstå i en organisation där man har gjort lyssnandet till en strategisk fråga. Det kan öka tilliten, stärka motivationen, engagemanget, innovationskraften och produktiviteten i en organisation. Att bli aktivt lyssnad på kan även sänka blodtrycket och stressnivån, säger Anette Svingstedt, som var chef i drygt 20 år innan hon började arbeta inom akademin.
Hon delade med sig av tips på hur man som individ kan bli en mer strategisk lyssnare och hur man kan sprida det aktiva lyssnandet på organisationsnivå.
–I en organisation som bestämt sig för att lyssnande är viktigt behöver man arbeta för att utveckla en lyssnarkultur. Ett sätt är att fördela taltiden jämnt mellan deltagarna på ett möte, ett annat att aktivt bestämma sig för att ställa fler frågor till medarbetare och kunder. Jag hoppas att deltagarna på HRFORUM upplevde min föreläsning som tankeväckande och inspirerande, säger Anette Svingstedt.
Boken ”Strategiskt lyssnande: så blir chefer, medarbetare och organisationer bättre på att lyssna”, som Anette Svingstedt skrivit tillsammans med Mats Heide, professor vid Institutionen för strategisk kommunikation vid Lunds universitet, finns tillgänglig på bland annat Adlibris.
Glöm inte att följa oss på sociala medier där vi bjuder på massa härlig inspiration inom HR och rekrytering!