Hur kommer AI att påverka vår omvärld? Kommer AI att ersätta alla lätta jobb och skapa arbetslöshet? Kommer AI att ta över vår verklighet? Frågorna är många och det som är mest intressant är att det har ett futuristiskt inslag i sig, nämligen ”kommer”. Det är intressant för AI ”kommer ” inte, AI är här, redan, nu, idag – i din och min vardag.
Den stora frågan handlar nog mest om hur AI kan underlätta vår vardag, vilka algoritmer kan vi skapa för att göra ett bättre jobb och minska vår stress. AI kan appliceras på många olika verksamheter. De flesta känner till Netflix, Twitter och Facebook, plattformar som dagligen använder AI för att ge sina användare den bästa servicen och erbjuda individanpassade tjänster för att skapa en större lojalitet. Allt fler branscher börjar titta på AI och då inte minst sagt vår bransch – rekrytering.
AI kan på många sätt underlätta rekryteringen genom att tillföra viss objektivitet (om datan är opartisk så klart) men även vara tidsbesparande ur många aspekter så som första selektering/gallring, inkallning till interjuver, sammanställningar med mera. En rekryterares arbete består till stor del av administration, en tidstjuv som gör att en rekryterare inte kan ägna sig åt hantverket.
Tack vare att AI alltmer blir en naturlig del i våra liv så kan vi engagera oss i det som vi faktiskt är bra på – relations, mänsklig kontakt (ni som inte gillar människor kan alltid utveckla AI-algoritmer) och den spetskompetens som den framtida arbetsmarknaden kommer att kräva. AI kommer inte att ta våra jobb, den kommer att säkra upp att vi blir bättre på dem.
AI kommer att vara till en stor fördel för rekryteringsbranschen och kommer att säkerställa högre kvalité i de leveranser som genomförs. Det kommer även se till att vi håller ett objektivt fokus och underlättar för rekryteraren att hitta just den kompetens som efterfrågas. AI kommer för rekrytering att vara som Facebook är för sociala medier.