Tiderna förändras hela tiden och det sker förändringar kontinuerligt. Vissa trender kommer för att stanna och vissa försvinner. Dock finns det trender som stannar och blir något vi kan räkna med över tid. Olika yrkesroller påverkas olika av trender – men HR ligger lite i frontlinjen och påverkas direkt av flera av arbetslivets trender – oavsett om det handlar om arbetstider, arbetsplatsutformning, ledarskap, miljötänk eller annat.
Ser vi tillbaka på 2018 kan vi snabbt se att digitaliseringens frammarsch varit påtaglig – man pratar om en ny industriell era. Kalla det vad man vill, men digitaliseringen har gått från att vara en trend till något som helt klart är här för att stanna. Införandet av GDPR tvingade även de som varit lite sena att bli mer digitaliserade. Vi kan med säkerhet konstatera att digitaliseringen kommit för att stanna och spinoff på denna trend och nästa steg är AI.
AI kommer som ett brev på posten och är i färd med att få ett stort genomslag. Man ska vara försiktig med att sia om framtiden, men AI kommer att ta ett stort kliv in på HR och rekryteringsmarknaden och påverka i betydlig omfattning. Frågan är dock på vilket sätt HR kommer att påverkas av AI. HR handlar trots allt om människor och AI handlar om förståelsen av data. Förhoppningen är att AI blir en administrativ support till HR för att skapa mer utrymme till relationer.
Digitaliseringens frammarsch har bidragit till en ökad automatisering, vilket gör att processer kan automatiseras och tid kan frigöras. Detta leder till tajtare HR-team och spetskompetenser hyrs i ökad omfattning in från konsulter. Oavsett om rekryteringen bedrivs i egen regi eller läggs ut externt så medför digitaliseringen att processerna blir både enklare att hantera och mer kostnadseffektiva.
HR ligger i frontlinjen för trender och man har i många år pratat om hur den nya arbetskraften beter sig och hur HR ska förhålla sig till detta. Den trend vi nu ser väldigt tydligt, och som i grunden började för ett flertal år sedan, är att den genomsnittliga anställningstiden blir allt kortare och det delas inte ut så många guldklockor längre. Vi ser även en ökning av arbetskraft som går mer mot så kallade gig i stället för anställningar. Denna trend sätter perspektivet kring normen för anställning på ända och påverkar HR i allra högsta grad. Vad är egentligen definitionen av en anställning, hur hanterar man ledarskapet i en organisation med giggare och vilken roll spelar då Employer Branding?
Utmaningen för HR och organisationen blir att vara tillräckligt öppna för att olika engagemangsformer ska fungera. Det kräver en ökad transparens och att synen på tillsvidareanställda och personer med kortare uppdrag blir mer likartad. Konsekvensen riskerar annars bli att det blir svårare att upprätthålla företagets värderingar och bibehålla effektivitet och kvalitet.
Läs mer om hur AI kommer att påverka rekryteringsbranschen här