Samtidigt som pandemin avtar och medarbetarna återvänder till kontoret behöver vi komma ihåg att det gångna året förvisso skapat möjligheter men också förväntningar på företagen som arbetsgivare. Efter ett helt år av hemarbete och nya vanor har många sett fördelarna med distansarbete. Man hinner med egna intressen på ett helt annat sätt och kvalitetstiden tillsammans med familjen har ökat. Det har lett till att många har börjat omvärdera sin arbetssituation och fördelningen mellan jobb och fritid.
Möjligheten att arbeta hemifrån ger många fördelar – fördelar som man bör lyfta om man som arbetsgivare erbjuder sina anställda möjligheten att arbeta hemifrån även framöver, antingen helt eller delvis. Det ger också möjligheten att kunna norpa topptalanger som inte befinner sig i närområdet. Helt plötsligt har man tillgång till hela världen. Du kan sitta i Borås och ha anställda på plats i Sydney.
Samtidigt är det värt att nämna att de flesta ändå är sugna på att komma tillbaka till kontoret och gärna ser en uppdelning där man arbetar 3 dagar från kontoret och 2 dagar hemifrån. Det råder oavsett ingen tvekan om att viljan att arbeta hemifrån har ökat markant sedan innan pandemin.
Det är också en bra idé att kika lite på hur de stora “talang-magneterna” jobbar. Vilka företag är mest attraktiva hos kandidaterna och hur jobbar just de med sitt employer brand? Titta både på konkurrerande företag och hur man arbetar i andra branscher. Vad erbjuder de populära arbetsgivarna och hur kan ni inspireras till att locka fler talanger?
Psst! Är du på jakt efter nya talanger och vill ha hjälp eller någon att bolla med är du varmt välkommen att ringa oss ( eller fyll i fälten här nedan så tar vi kontakt med dig! )