Något som ofta är gemensamt för framgångsrika tillväxtbolag är en stark företagskultur. En värderingstyrd kultur är både en strategisk fråga men även en affärsmässig sådan, då den har en direkt korrelation till affärsmålet och utfallet av dessa enlig undersökning från Enligt Gallups ”State of the global workplace report”,
Rekrytering är dyrt – speciellt om det blir en felrekrytering. Inte bara i pengar men även tid och resurser – det är något de allra flesta kan skriva under på. Av denna anledning är det viktigt att säkerställa att man gör detta så lite som möjligt genom att göra rätt när man väl rekryterar och se till att behålla de man rekryterat in som levererar. Det enklaste sättet att göra detta är att arbeta aktivt med företagskulturen och värderingarna – gladare personal stannar längre, leverera bättre och dessutom ATTRAHERAR likasinnade!
Bygg upp och sätt värderingar och kultur tillsammans – ta hjälp om ni inte har interna resurser att göra det bra – men det viktigaste av allt är att det görs tillsammans. När det är på plast ta stöd av verktyg för att mäta effektiviteten – PULS – är ett bra verktyg som vi på Roi Rekrytering använder oss av. Där mäter man dels generella måendet på företaget men får även ut en e-NPS – hur många av era anställda rekommenderar andra att börja hos er?
Ge rätt bild av vilka ni är redan innan ni ska anställa – på så vis attraherar ni rätt kandidater för er företag direkt. Visa upp med text, bild och kanske även uttalande från personalen hur det är att vara en del av företaget. Kika här för inspiration på hur en Karriärsida eller Employer brandingsidan kan se ut. Det finns inget rätt eller fel här – det viktigaste är att den ni visar upp är det kandidaternas möts av, det som sitter i väggarna.
Läs gärna:
Del 2: Så påverkar värderingarna när du väljer ett jobb