Generation Z brukar beskrivas som de som föddes 1995 och fram, dvs. de som nu börjar träda in på arbetsmarknaden. Vår framtid. De som föddes med Wifi via navelsträngen, de som haft Facebook som en lekplats och som anser att de vi andra växte upp med som nytänkande, är en självklarhet eller förlegat.
Generation Z – vår framtid
Hur förhåller vi oss till den nya generation som kommer att ta över? Hur påverkar de vårt arbetssätt, vår arbetsplats och kommunikation? Jag tror att de som är födda med internet, vana vid att själva hämta information från hela världen, har blivit resistenta för reklam och kommunikation de anser inte berör dem kommer att ändra reglerna för hur vi arbetar och kommunicerar.
Spelplanen håller på att skifta så det är helt enkelt att följa med strömmen eller hoppa av båten.
Hur ska vi förhålla oss till Generation Z när vi rekryterar och leder?
Hur förhåller vi oss då till denna grupp på arbetsplatsen, när vi anställer, utvecklar och rekryterar? Sparks & Honey i USA har genomfört en studie som undersökt beteendemönster och kommit till slutsatsen att Generation Z anser kortfattat att:
- Facebook är förlegat
- De föredrar att kommunicerar med rörliga bilder
- Förutsätter snabb återkoppling på deras handlingar och åsikter
- Förutsätter att vi lyssnar på deras ideer och är delaktiga i företagets utveckling
- De har inte samma behov av att se världen – för det har de gjort via deras dator/padda/mobil sedan de föddes i högupplösning bilder
Något som även utmärker sig för Generation Z är att de växt upp med en ekonomisk instabilitet både i Sverige och omvärlden, de har även sett en social instabilitet som påverkar deras sätt att tänka (9/11, självmordsbombare m.m) Kombinationen har skapat ”Makers” de vill förändra världen och tänker göra detta själva.
Hur påverkar detta arbetslivet när vi ska rekrytera in denna generation, när vi anställer och leder dem? Cristina Lázaro Morales som var delaktig i undersökningen som genomfördes av Sparks & Honey säger:
”Det här är en generation som vill vara med och hjälpa till och företag måste engagera dem. De vill veta nyttan. Man ser också teknologin som en lösning på många stora problem, så här gäller det att som företag tänka till. ” Vidare säger hon: ”Att känna mening på jobbet är vad den här målgruppen prioriterar högst i den framtida karriären. Vi ser att det blir allt viktigare. Jobbet ska vara stimulerande och meningsfullt, och man föredrar ett sådant jobb även om det kan innebära att man aldrig riktigt kan ta en paus ifrån det. Eftersom de har vuxit upp i en atmosfär där de ständigt har fått beröm, uppmuntran och feedback av sina föräldrar, förväntar de sig att det ska vara detsamma när de kommer ut i arbetslivet. Därför behöver ledarskapet anpassas till det. De tycker, lite tillspetsat, att chefen ska vara där för dem, inte tvärtom.”
Jag tror att ledarskapet kan bli ett problem för Generation Z, då de inte själva anser att de vill låsa in sig i den rollen, de vill ha frihet och öppen kommunikation. Detta kommer troligen att påverka oss mer än vi tror i framtiden – Generation Z kommer att sätta sina spår och det är dem som kommer att styra hur kommande generation kommunicera, leder, marknadsför och rekryterar. Framtiden är alltid oviss, men det är en spännande utveckling vi har framför oss!