Både värderingar och företagskultur finns på alla företag – den största skillnaden är vilka som är medvetna om det och vilka som inte är det. Ett företag som bestämt sig för att implementera en framgångsrik företagskultur som baseras på starka värderingar har större odds att bli just framgångsrik.
När du kommer in på kontoret känner du det, när du tar en kopp kaffe i köket är det uppenbart, när du pratar med de anställda förstår du den – företagskulturen genomsyrar hela arbetsplatsen oavsett om du vill det eller inte. Något som ingen köpt, något som ingen kan ta på, något som på sätt och vis inte finns kan vara ett företags värdefullaste tillgång eller största belastning. Företagskulturen är starkt bidragande till trivsel, lojalitet, kundnöjdhet och utveckling. En stark kultur styr ofta ledarna på företaget (det inte bestämt just chefen). Lyckas ledarna etablera en start och framgångsrik företagskultur så har man bara där nått halvvägs i mål. Att sedan sätta värderingarna och koppla dessa till företagets visioner är nästa steg.
När man arbetar med HR är företagskulturen en del i vardagen som många vet. Problemet kan dock ofta vara att värderingarna kanske inte är uttalade eller kanske inte är positiva på det sätt att det gynnar kund och medarbetare?
Strukturera upp värderingsarbetet genom att börja med en workshop där de som påverkar företaget mest är med – är ni få anställda kan alla vara med. Sätt ord på företagskulturen, är det de ord och värderingar som ni vill ha? Är det i enlighet med den bild ni vil ge av er själva både mot kund och internt? När värderingarna på företaget är på plats är det viktigt att säkra att nya medarbetare förstår och delar dessa – man kan redan i rekryteringsprocessen säkra upp detta med hjälp av testeroch intervjufrågor. Starka värderingar och en god företagskultur är oftast ett måste för att nå framgång för ditt företag.
Har du några frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till mig, Jenny Sandén på 0735 208 711 eller på e-post jenny.sanden@roirekrytering.se.