Vi lever i en digital tidsålder där människor spenderar mycket tid på att hålla sig uppdaterade med sociala medier på sina mobiltelefoner. När man söker nya medarbetare gäller det förstås att synas där människor finns, men det handlar även om att formulera och utforma en platsannons som sticker ut och tar sig förbi bruset.
–Jag tågpendlar till jobbet. Merparten av mina medresenärer fördriver tiden genom att titta ner i sina mobiltelefoner. Sociala medier som Facebook är en viktig arena att synas på när man rekryterar nya medarbetare. Som rekryterare vill jag förstås nå människor som fördriver tiden på tåget, i kassakön eller någon helt annanstans i vardagen med sin mobiltelefon, säger Lina Friberg, rekryteringskonsult på Roi Rekrytering.
Ge läsaren en härlig magkänsla
Platsannonser i sociala medier befinner sig förstås mitt i ett konstant flöde med massor av annat innehåll. För att få människor att klicka på en annons krävs en utformning och ett innehåll som sticker ut och framkallar en positiv känsla. Det kan definitivt vara värt att lägga lite extra tid på att välja rätt formuleringar och att utforma annonsen på ett intresseväckande sätt.
–Annonstexten ska vara kort och antingen ge läsaren en härlig magkänsla, framkalla ett skratt eller bidra till en igenkänningsfaktor. Komplettera med en bild som drar blickarna till sig och ha hela tiden målgruppen i åtanke när ni utformar annonsen. Det är ju inte folk i största allmänhet ni vill nå mer er annons, målsättningen är istället att människor i just er målgrupp ska få upp ögonen och intressera sig för tjänsten, säger Lina Friberg.
Hör Lina Friberg, rekryteringskonsult på Roi Rekrytering prata om just detta i Roi podden!