Nästa generation tågar in på arbetsmarknaden och ställer krav på dig som vill anställa dem. Generation Z (personer som är födda mellan 1997-2012) står enligt kantarsifo för hela 1,5 miljoner av Sveriges befolkning, och är generationen som kommer efter Millenials (1981-1996). Båda generationerna är digitala, men Gen Z har vuxit upp med sociala medier och den digitala världen är självklarhet för dem på ett helt annat sätt än tidigare generationer.
I sin roll som arbetstagare har generation Z andra krav och förväntningar på sin arbetsplats. De är en medveten generation som ser genom dolda agendor och kräver autenticitet.
Sammanfattningsvis behöver ni koppla på en extra växel för att attrahera och locka till er nästa generations stjärnkollegor i företaget. Möt dem där de finns, se till att ni har en tydlig strategi och när ni exempelvis annonserar ut lediga tjänster måste budskapet anpassas och riktas rätt i sociala medier.
(Vill du veta mer om att annonsera i sociala medier kan du gå en kostnadsfri onlinekurs på Rekryteringsakademin.se)
Generation Z är värderingsdriven och kommer tilltalas av företagen som tar ställning, driver förändring och som är minst lika handlingskraftiga som de själva är. Lägg stort fokus på ert Employer Brand och vad ni som arbetsplats har att erbjuda era medarbetare.
Ta även en extra kik på punktlistan ovan och sätt upp en plan för hur ni kan arbeta ännu bättre för att nå era framtida medarbetare!
Du kanske även vill läsa:
Så undviker du att förföras av vältaliga kandidater
Gemenskapen har aldrig varit viktigare
Vanliga misstag när du skriver platsannons – och hur du undviker dem!