För 30 år sen när man skulle söka nytt arbete så satt man med telefonkatalogen och letade upp intressanta företag för en spontanansökan. Man skrev sitt CV med den bästa handstilen man kunde åstadkomma och besökte företaget personligen i sina finaste kläder med sitt CV i hand i hopp om att få ett arbete.
Att söka jobb för 30 år sedan tog tid, och kan ur dagens perspektiv te sig omständigt. För tre decennier sedan var det även en mycket speciell situation att verka som rekryterare, vilket säkert många inte kände till eller glömt. Inge Navues var en av pionjärerna och uppger att yrket faktiskt låg i gråzonen för vad som var lagligt. Arbetsförmedlingen hade ett monopol enligt lag på arbetsförmedling. Uppenbart fanns dock behov hos företagen som arbetsförmedlingen inte täckte fullt ut, vilket skapade grunden för en hel bransch som växt till sig i en rasande fart.
Man måste beakta att Sverige på den tiden var långt mer slutet. Det fanns inte sociala medier eller stora databaser med personer som var öppna för nya jobberbjudanden lätt tillgängligt som idag. Att få tillgång till en rekryterares personliga nätverk och kunskap kunde vara avgörande för att ro i hamn en viktig tillsättning. Ett direkt mervärde rekryterarna på den tiden bidrog med, vilket sett med dagens glasögon är svårt att tro skulle ligga i gränslandet för det tillåtna. Det var onekligen en annan tid.
Att se tillbaka på hur situationen på arbetsmarknaden förändrats på bara några decennier ger ett hissnande perspektiv och kittlar tankarna kring hur det kan komma att se ut om fem eller tio år. En av de aktörer som idag försöker förändra branschen, Roi Rekrytering, uppger att de pionjärer som på 70 och 80-talet förändrade branschen än idag är stora förebilder. ”Det som pionjärer, så som exempelvis Inge Navues fick till för 30 år sedan av förändring försöker vi få till nu, utifrån dagens förutsättningar. Personer såsom Inge Naveus är en mycket stor inspirationskälla” menar Niclas Wate, VD för Roi Rekrytering.
Under 90-talet hade antalet aktörer inom rekrytering börjat öka betydligt. Att ta in hjälp från en privat aktör spred sig snabbt även till små och medelstora företag. Det mervärde som rekryteraren oftast bidrog med var relaterat att välja ut rätt kandidater från de som sökte utifrån en tryckt annons i dagspressen. Att slippa mycket av hanteringen och att få stöd i att välja rätt person var en uppskattad avlastning. Alternativet var att själv öppna en stor hög med post och sedan säkra att alla som sökte fick ett brev tillbaka i posten med information om processen. Detta var en inte helt obetydlig administrativ uppgift för ett mindre företag. Effekten var ofta att företag begränsade sitt urval till personer de redan kände till, vilket i många fall inte är optimalt.
För 10 år sen fanns alla företag på internet, hemsidor visade några av företagets lediga tjänster, och man började söka dem via e-post. Många la massor av timmar på att få över sitt CV i ett ordbehandlingsprogram. Alltför ofta med ett flertal olika teckensnitt och storlekar. Det började även gå inflation i diverse CV-kurser som skulle säkra att man fick komma på intervju.
Nu började rekrytering på nätet och uppbyggnad av CV-baser med jobbsökande ta ordentlig fart. Tillgängligheten till de som sökte nytt jobb ökade markant för de företag som behövde genomföra nyanställningar. Aktörer som sålde tillgång till kandidater via jobbannonser på nätet eller genom sina databaser ökade både i storlek och antal. Kontakt med fler gjordes långt enklare, men att få en effektiv hantering av de som sökte var inte löst och medförde fortfarande ett bekymmer för de som ville göra merparten av rekryteringen själva.
Idag finns nästan alla lediga tjänster utlagda på både företagens hemsidor och i olika jobbportaler. Att hitta utannonserade jobb är väldigt enkelt. Rekryteringsföretag och olika jobbsajter arbetar aktivt med att göra ansökningsprocessen för kandidaten så enkel och snabb som möjligt, även om många jobbsökande fortfarande uppger att här finns mer att önska. Ansökningar via post med frimärken förekommer numera så gott som aldrig. Att söka jobb idag kan gå väldigt fort – ibland kanske för fort?
Det blir mer och mer viktigt för kandidater att göra ett bestående intryck, de är många gånger bara en i mängden och vikten av att stå ut är påtaglig. Samtidigt finns det många andra arbeten som kan vara aktuella för kandidaten och i de allra flesta fall söker kandidaten flera tjänster samtidigt. De företag som har ordning på sin process och agerar snabbt har därför ett stort försprång till att knipa de bästa kandidaterna, menar Niclas Wate, från roi:recruit. Här kan även snabbrörliga mindre bolag ha sin konkurrensfördel gentemot större bolag som oftast har en långsammare intern process med fler beslutstagare.
Från företagets perspektiv så dröser det i många fall in med kandidater varav de flesta inte är kvalificerade till den tjänst som är utlyst. Vidare är det även svårt att selektera bland de kvalificerade kandidaterna – vilka besitter de personliga egenskaper som företaget eftertraktar? I vilken grad stämmer personligheten överens med det man söker? Här växer det fram nya lösningar så att även mer ovana rekryterare får tillgång till verktyg som är enkla att använda. Det medför även att en mer nyanserad bild går att få fram av sökande.
När företaget sedan hittat en kandidat för anställning, så är det inte säkert att denna tackar ja – kandidaten har många gånger andra erbjudanden att välja mellan. Särskilt löper företag som har långa processer risk att förlora den de helst skulle vilja anställa.
Arbetsmarknaden ändras och det blir mer och mer viktigt för företagen att profilera sig rätt på marknaden för att finna de bästa kandidaterna – ge dem en lockande och korrekt bild av hur de kan vara att arbeta hos just dem. De sociala medierna ger nu även de små och medelstora företagen denna möjlighet. Fram till nyligen har detta av kostnadsskäl förbehållits de stora företagen. En metod är att videofiera sin jobbannons, vilket nu enligt Niclas Wate, VD på roi:recruit, kan göras för några tusenlappar. Röliga bilder ger en helt annan sökbarhet än enbart text på nätet. Den lösningen, förutspås därför vara vida använd inom bara ett fåtal år.
Rekryteringsföretag hanterar ofta hela rekryteringsprocesser och jobbar aktivt med att attrahera kandidater med den korrekta profilen till företagen. Det är dock många företag som inte vill ta sig råd med en fullskalig rekrytering och därför sköter allt i egen regi – med varierande resultat som följd. Att ha ordning och reda i sin process och även kunna säkra att alla sökande verkligen får svar är av mycket stor vikt påpekar Niclas Wate från roi:recruit. Detta är en viktig del i att långsiktigt bygga ett gott intryck hos intresserade sökande, så att de får en bra erfarenhet av företaget oavsett om de får jobbet eller inte. Alltfler företag tar hjälp av ett rekryteringsverktyg för att få bättre koll på rekryteringsprocessen.
Utvecklingen går hela tiden framåt och det är svårt att sia framtiden, men Niclas Wate förutspår att rekryteringsbranschen måste bli långt mer flexibel. De rekryterande företag som vill ha hjälp med delar av sin rekryteringsprocess måste naturligtvis kunna välja detta. Samma fyrkantiga låda kan ju inte passa alla – och vill de ha mindre hjälp, måste det rimligen också påverka deras prislapp. Tiden är mogen för att på nytt revolutionera rekrytering, menar Niclas Wate.
Inträdet av sociala medier innebär ett nytt språng för branschen, men på vilket sätt återstår att se. För kandidater påverkar naturligtvis sociala medier hur man får jobb i framtiden. Linked:In som är ett internetbaserat nätverk växer hela tiden, och där kan man lägga upp hela sitt CV på sin profil. Här finns redan 20% av svenskarna representerade och man kan med ett knapptryck söka en tjänst.
En sak är dock säker- att söka jobb om 5 år kommer att gå fort, och vara väldig enkelt, men är detta bra eller dåligt, och hur påverkar det kvaliteten på de kandidater som söker?
Det mervärde en rekryterare ska bidra med i framtidens processer kommer samtidigt att ändras – och det gäller att branschen är minst lika öppen för förändring som den varit de sista 30 åren förutspår Niclas Wate från Roi Rekrytering.