Enligt The Candidate Experience Report 2014, en sammanställning av best practice från 3000 kandidater och 29 företag i Storbritannien, hade 54 procent av jobbsökarna en mycket positiv upplevelse av sitt jobbsökande.
När Candidate Experience Report lanserades för första gången 2010 var det svårt att namnge mer än en handfull företag som hade ett gott rykte för sin positiva jobbsökarupplevelse. Sedan dess har mycket hänt. Idag vet vi hur och varför en positiv jobbsökarupplevelse skapas. Vi vet också vilken påverkan det har på företagets totala intryck.
Några tips från organisationen bakom The Candidate Experience Report är att arbetsgivare vinner på att
En genomsnittlig jobbsökare spenderar mellan en och två timmar på att göra research om en presumtiv arbetsgivare. De letar då främst efter information om företagets värderingar, varför befintliga medarbetare valt att arbeta på företaget, produktinformation och befintliga medarbetares främsta skäl att stanna kvar hos arbetsgivaren.
En tydlig trend är att arbetsgivare får in allt fler ansökningar när de utannonserar lediga jobb. 2012 sökte i genomsnitt 89 personer varje utlyst tjänst. 2014 hade antalet ökat till 204. Att återkoppla på samtliga ansökningar, även om de är många till antalet, är en kritisk framgångsfaktor för arbetsgivare som vill förmedla en positiv upplevelse till alla som söker tjänsten. Ytterligare en kritisk framgångsfaktor är att hålla igång dialogen med jobbsökarna genom hela processen, från start till mål.
Ytterligare en slutsats från rapporten är vikten av att vara konsekvent när det gäller onboardingprocessen. I best-practice företagen har 87 procent av kandidaterna upplevt en positive onboardingprocess. Hur arbetsgivare hanterar sin onboardingprocess varierar avsevärt. Exempelvis ringde de rekryteringsansvariga endast upp 40 procent av kandidaterna i samband med onboardingprocessen.
Läs mer om Onboarding
Läs mer om att stärka Företagskulturen
Läs mer om värderingar och kultursabotörer
Har du några frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till mig:
Jenny Sandén på 0735 208 711, jenny.sanden@roirekrytering.se