Gigekonomin växer i snabb takt och ”giggare” betraktas numera som ett självklart inslag i allt fler branscher. Roi Rekrytering är rekryteringsbranschens nytänkare och erbjuder därför sina kunder en palett av tjänster och möjligheter beroende på hur utmaningen ser ut. Giggare har på senare år utvecklats till en allt viktigare del av tjänstepaletten.
–För ett företag som ska rekrytera ett stort antal nya medarbetare på en och samma gång blir det ofta relativt kostsamt med ett traditionellt rekryteringsupplägg. Då kan jag exempelvis föreslå en lösning där en gig-rekryterare hyrs ut till företaget för att genomföra ett specifikt uppdrag under en viss tidsperiod, exempelvis att rekrytera tio medarbetare på två månader. Med en fokuserad resurs på plats kommer kunden i allmänhet snabbare i mål. De får dessutom en rekryteringskonsult som kan tillgodogöra sig värdefull kunskap om kundföretaget och den bransch det verkar i, säger Linda Billstrand affärsansvarig på Roi Rekrytering.
När hon presenterar det här arbetssättet möts Linda Billstrand av såväl nyfikenhet som skepsis. När hon räknar på alternativkostnader, skissar på hur man kan lägga upp en effektiv rekryteringsplan och visar på de kostnadsbesparingar kunden kan uppnå får hon ofta gehör.
–Antalet giggare ute på svenska arbetsplatser kommer definitivt att öka framöver. Företag bör fundera på hur väl rustade de är för att ta emot giggare och giggare bör ha i åtanke vad de kan göra för att vårda sin attraktivitet på arbetsmarknaden. Det är också viktigt att hålla reda på vem som har arbetsgivaransvaret för en giggare. Det varierar beroende på om giggaren har eget företag eller är uthyrd via exempelvis ett rekryterings- eller bemanningsföretag, säger Linda Billstrand.
Lyssna på Linda Billstrands tankar kring just Giggare, bemanning och interim i Roi Rekryterings podd- I huvudet på en rekryterare. Klicka här för att komma till avsnittet