I en rekryteringsprocess är potentiella kandidater även potentiella kunder. Det är därför viktigt att verkligen vårda kontakten med kandidaterna på ett bra sätt igenom hela rekryteringsprocessen.
–Kandidatupplevelsen utgörs av summan av alla kontaktytor under hela rekryteringsprocessen. Kandidatupplevelsen påverkas av alltifrån jobbannonsens utformning till vilken respons kandidaten får på sin ansökan. Bemötandet i samband med anställningsintervjuer och återkopplingen till kandidaten påverkar självklart också kandidatupplevelsen, säger Lisa Alsterberg, rekryteringskonsult på Roi Rekrytering.
Fördelarna med att verkligen ta hand om och vårda kontakten med sina kandidater är många. Kandidaten får en positiv bild av er som företag. Även om kandidaten inte får jobbet så är målsättningen att han eller hon ska ha fått en riktigt bra upplevelse och tänka ”Jag fick inte jobbet den här gången, men jag hade en otroligt bra intervjuupplevelse och vill gärna jobba på det här företaget i framtiden”. Då har man verkligen lyckats med uppgiften att skapa en bra kandidatupplevelse.
–Det är otroligt viktigt att hålla en genomgående hög standard på kommunikationen med kandidaterna. Ambitionen bör vara att alla som sökt jobbet ska vilja tala gott om er som företag när rekryteringsprocessen är över. Ett vanligt misstag är att man glömmer bort att ge återkoppling till de kandidater som inte fick jobbet. Det är en betydelsefull detalj, annars går dessa kandidater förmodligen runt och funderar på varför ni inte hörde av er, säger Lina Alsterberg.
Lyssna på podden med Lisa där hon pratar relationerna i rekryteringsprocessen